Október első napján tartotta a 16. születésnapját a MODEM, ezzel egy napon pedig a legújabb kiállítása is megnyitotta kapuit, ami a New Mediations, azaz Új Közvetítések nevet kapta. A kiállítás sokszínűségéhez nemzetközisége is hozzájárul, hiszen négy nemzet (magyar, angol, szerb, német) tizenhat művészének alkotásaival, alkotáscsoportjaival találkozhatnak az érdeklődők a tárlat meglátogatásakor, melynek a kurátora Török Krisztián Gábor, a vizuális identitásáért pedig Sassné Döme Melinda felelt.
A kiállítás tagadhatatlan újszerűsége mellett nem mehetünk el szó nélkül, mely egyértelműen az Y-generációba sorolható művészeknek köszönhető. Az Y-generációba tartoznak azok az emberek, akik 1980 és 2000 között születtek, így személyesen találkozhattak mind a modern technológia előtti statikus világgal, mind pedig az évek során egyre inkább fejlődő WEB 2.0-nak, napjainkban pedig már akár WEB 3.0-nak nevezhető dinamikus világokkal is. Ezt a tapasztalást minden bizonnyal magukénak érezhetik a kiállítás alkotói is, mivel a művekre pillantva is érzékelhető ez a kettősség.

Vegyük például a kép jobb oldalán látható digitális alkotásokat, mozgóképeket, melyek rögtön eszünkbe juttathatják a ’90-es, 2000-es évekből jól ismert DVD-lejátszó képernyőkímélőjét, melyen a DVD felirat pattogva utazik a kijelző egyik pontjából a másikba, mindezt egy sötét háttér előtt téve. Ebben az esetben viszont tükrözött és elmosott tarka képek jelentik az alkotás hátterét, és DVD felirat híján pedig színes egy négyzet mozog.
A monitorok egyikének szín- és elmosott formavilága például nekem a – szintén erre a korszakra jellemző – Super Mario képi világát juttatta eszembe.

Egy másik alkotás, mely az Y-generáció gyermekkorára emlékeztetheti a látogatókat, a kép jobb oldalán látható „LEGO-torzó”, mely végtagok híján – ahogyan neve is utal rá: Core Strength – csupán “core”-ból (szerk.: törzsből) tartja magát.
A művészre egyébként jellemző a különböző tárgyak, testek funkcióktól való mentesítése, többek között például ezzel is igazán egyedivé téve alkotásait.
A torzó forma egyébként más kiállított műveken is visszaköszön, minden bizonnyal nem véletlenül lett egymással szembe helyezve az említett szobor és a lentebb látható alkotáscsoport, azt is mondhatjuk akár, hogy a műalkotások kommunikálnak egymással, egymásra hívják fel a figyelmet. A térben elhelyezett képeken különböző reneszánsz szobrok – pl. a Laokoón szoborcsoport is – jelennek meg úgy, mintha festékkel lennének borítva. Többek között ez a művészeti elgondolás is utal a kiállítás elnevezésére, hiszen új közvetítésben mutatnak be – a nagyközönség által jól ismert – korábbi műalkotásokat.

A kiállítás sokszínűségének köszönhetően a műalkotások között mindenki megtalálhatja azt, mely hozzá valamilyen szempontból közel áll, elnyeri tetszését, és elrepítheti őt egy olyan dimenzióba, ahol a művészetnek semmi sem szabhat határokat.
Az Új Közvetítések kiállítás 2023. január 22-ig tekinthető meg Debrecenben a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központban.
Mátyás Lili
A Debreceni Egyetem másodéves kommunikáció- és médiatudomány szakos hallgatója
Mi a DEpublik?
A DEpublik egy, a Debreceni Egyetem hallgatóinak publikációiból álló cikksorozat, melyben az egyetemisták perspektíváján keresztül kerülnek terítékre az őket foglalkoztató témák.
Hozzászólások