Arról, hogyan tudja fenntartani a kisgyermekes anyukákkal a kapcsolatot, illetve milyen megoldást talált az zeneoktatásra az online térben, Zsuzsit kérdeztem.
Zsuzsi, a Ringató neked is, és a szülőnek is fix időpontot jelentett mindeddig, hiszen minden héten találkoztatok a foglalkozás keretében. Most, a veszélyhelyzet idején nem tudtok személyesen találkozni. Hogyan tartjátok a kapcsolatot?
Létrehoztam egy zárt Facebook csoportot, ez volt a legegyszerűbb módja a kapcsolattartásnak. A Ringató egyébként egy nagyon személyes műfaj, így virtuálisan sajnos sem nekem, sem a szülőknek, sem a gyerekeknek nem adja vissza azt az élményt, amit a személyes találkozás, de úgy gondoltam, nem engedhetem el a foglalkozásomra járók kezét egy ilyen időszakban sem. Ők az én csoportjaim, akikkel a szőnyegen hétről hétre találkoztunk. Az online térben időnként megosztok videókat, énekelek, mondókázok nekik a régi dalainkból, és új dalt is tanítok. Készítettünk az egyik kollégámmal a zeneiskolában videókat, így lehetőségem volt bemutatni olyan hangszert, amit egyébként – már csak méretéből adódóan sem tudnék – megismertetni. Így tudtam játszani xilofonon is a gyerekeknek és szüleiknek, ennek örülök.
Mennyire mutatja meg az online tér az összetartásotokat?
Azt gondolom, nagyon rövid idő alatt az online térben is közösséggé alakultunk, a szülők is egyre aktívabbak, posztolnak, kommentelnek. Gyönyörű üzeneteket kapok tőlük, visszaigazolják az igyekezetemet. Szerintem sikerült alkalmazkodnunk a kialakult helyzethez. Ha elmúlik a veszélyhelyzet, akkor nem fogok ragaszkodni az online Ringatóhoz, de azt gondolom, most jobb az online kapcsolattartás, mint a semmilyen. Attól, hogy nem találkozunk, odafigyelünk egymásra, például születésnapokat ünnepelünk a virtuális térben.
Zeneiskolában is dolgozol, milyen lehetőségid vannak most a távoktatás keretében?
A Muzsikáló Egészség Alapítvány zeneiskolájában tanítok népzenét, ez egy alapfokú zeneoktatási intézmény. A vírushelyzet nagyon hirtelen kényszerítette változásra az iskolát, a zeneoktatás is az online térbe szorult. Nagy szerencsém, hogy a legtöbb diákomnak van valamilyen eszköze, amivel megoldja. Azt látom, hogy számos csoport alakult a közösségi felületeken. Elképesztő, hogy milyen tanárok vannak az országban, egyből a megoldásra törekedtek és segítik egymást. Feladatokat, módszereket találhatunk a csoportokban, ezzel segítjük egymást és a tanítványokat is.
Hogyan tudtok online muzsikálni?
Nagyon nehéz, bevallom, ha visszaáll a rend, nem fogok kiállni az online zeneoktatás mellett. Ez most egy szükséges dolog, alkalmazkodni kell a rendszerhez, de alapvetőn nem jó ez a helyzet. Így virtuálisan a hangszerek, így a citera és furulya hangja sem szép, úgyhogy mindenféle egyéb dolgokat kellett kitalálni, hogy élvezhető maradjon a zenélés, mert nyilván nem a célunk, hogy a gyerekek elmeneküljenek fejvesztve. Én megpróbáltam kialakítani egy sajátos módszert az óráimra, ugyanis megtartunk minden órát. Előny, hogy a gyerekeket most nem kell a szülőnek elhozni a foglalkozásra, így megtehettem, hogy többször rövidebb online találkozót szervezek a gyerekeknek, ez hatékonynak bizonyult. Azt látom, hogy örülnek a gyerekek a zeneóráknak, megtöri a sokféle tanulnivalót ez a kis idő.
Hogyan tudod segíteni a zeneiskolás diákjaidat?
Minden tanítványnak az óráján rövid oktatóvideót készítek az új dalból, ez azért jó, mert ezt akárhányszor vissza tudja nézni a tanuló, ha bizonytalan. Ha ugyanez személyes találkozón történne, és ott eljátszom, akkor nem biztos, hogy olyan pontosan le tudja követni a kezem mozgását, egy videón van lehetősége olyan tempóban és olyan mélységben tanulmányozni, ami neki szükséges. Nekem elég nehéz volt alkalmazkodnom ehhez az online formához, mert egyébként, normális esetben úgy tanítok, hogy sokat énekelek közben, és itt nem lehet élőben együtt énekelni a gyerek citerajátékával, itt eltolódik sajnos, emiatt nehéz, és tulajdonképpen emiatt kényszerültem az oktatóvideó-készítésre, de úgy tűnik, bevált, ezt mutatja az elmúlt néhány hét.
Te megosztod az oktatóvideót, azután a tanuló hogyan tud neked számot adni a tudásáról?
Egyszerűen, a következő órán meghallgatom, mit tanult, illetve bizonyos időközönként videófelvételt kérek, de ezt nem mindig, hiszen az más ember segítségét is igényelné, én pedig nem akarom terhelni a szülőket, testvéreket.
Akadályoz a személyes kapcsolat hiánya a tanításban?
Igen, én tanárként úgy érzem, akadályoz. Nekem nagyon fontos a személyes találkozás, amikor megérkezik az órára a diákom, már látom rajta, hogy milyen napja volt, milyen a hangulata, elmesélheti, mi történt vele, mit érez. Erre most minimálisan van lehetőségünk, és nem olyan, mint személyesen.
Mit jelent a zene egy ilyen nehéz helyzetben?
A zene hatalmas erőforrás. Keringett a közösségi médiában egy olyan feltételezés, hogy ha azt hiszed, a művészek munkája haszontalan, akkor próbáld meg a karantént eltölteni könyvek, zene, filmek és versek nélkül. A zenének, a zenélésnek, az éneklésnek hatalmas ereje van, ezt a Ringatósokon is tapasztalom, és a kis tanítványaimon is. Várják az online alkalmakat, mert ez egyfajta rendszert visz az életükbe, és jó érzéssel tölti el az embert, ha zenél, ha énekel. Ebben a mai bizonytalan, félelmetes, ismeretlen világban ez egy hatalmas összetartó erő.
BB










Hozzászólások