2018. február 1-je és 8-a között, immár harmadik alkalommal vehetnek részt az érdeklődők a Magyar Filmszüreten az Apolló moziban, ahol minden évben az előző – jelen esetben tehát a 2017-es év – magyar filmterméséből válogatnak a szervezők. Az egy hét alatt huszonkét megtekinthető alkotás mellett számtalan szakmai beszélgetésre is invitálják a közönséget a filmek könnyebb értelmezése érdekében, hiszen a diskurzusok az adott film alkotóinak részvételével a produkció kulisszatitkaiba is betekintést nyújtanak.
Nem volt ez másképp február 3-án, vasárnap sem, amikor egy, a műfaját és a szereplőgárdáját tekintve is különleges film forgott a vásznon. Az Egy szerelem gasztronómiája ugyanis az első magyar film, amelynek főszereplője nem más, mint a színművész-énekes Bereczki Zoltán, partnere a filmekből is jól ismert Balla Eszter, de olyan színésznagyságokkal is lehet a produkcióban találkozni, mint a rég nem látott, de még mindig energikusan és csodálatosan játszó Csomós Mari vagy Benedek Miklós.
Bereczki Zoltán szerepeltetése nem véletlen: hiszen, ahogyan azt a film utáni közönségtalálkozón a rendezőtől, Madarász Istitől megtudtuk, Hegedűs Bálint forgatókönyvíró kollégájával és barátjával, akivel már számtalan produkciót jegyeztek eddig is együtt, most, ezzel a filmmel meg szerették volna teremteni, pontosabban újra fel szerették volna eleveníteni a ’80-as években népszerűnek számító zenés film kategóriáját, megspékelve azt egy kis gasztronómiával és egy kis szerelemmel. Az így létrejött „zenés-főzős-csókolózós” műfajú filmbe pedig nyilván olyan főszereplő kellett, aki remekül énekel és táncol. S nem mellesleg remekül hozza a Zsötömé nevű étterem tulajdonosaként a sármos séf, Lőrinc szerepét, aki épp nagy bajban van, mert a kizárólag az ínyencekre szakosodott, ezért állandóan nagyon drága alapanyagokkal dolgozó étterme a csőd szélén áll. Hitelkérelmének elbírálására érkezik az étterembe a Balla Eszter alakította Vanda kisasszony, aki – persze – azonnal megtetszik az épp facér, elvileg csak a főzésért élő és rajongó fiatalembernek.
Mielőtt azonban bárki is azt gondolná, hogy egy csöpögős, „rögtön lehet tudni a végét”-mozival találkozik, nagyon téved. Egyfelől azért, mert a két fiatal korántsem jön azonnal össze, rengeteg kaland vár még rájuk addig, amíg ez végre bekövetkezhet. Másfelől, a régi slágerek, például a Hadd főzzek ma magamnak, vagy a Nem leszek a játékszered! filmbe való bevonása, ezek eléneklése során a szereplők egészséges öniróniáról is tanúbizonyságot tesznek, s ezzel remekül eltávolítják a filmet a romantikus gagyi” kategóriájától.
Ugyanakkor – tudtuk meg a beszélgetésen a forgatókönyvírótól – Madarász Istivel, bármilyen produkcióban is dolgoztak eddig együtt, mindig nagyon fontosnak érezték, hogy megtalálják az adott alkotás szívét. A film érzelmi mondanivalóját, amelynek ismételten el kell kerülnie a csöpögősségnek még csak a látszatát is. S ehhez ebben a filmben az idősebb színészkollégák bevonására volt szükség. Az ételkritikusként dolgozó, Benedek Miklós alakította, elvileg félelmetes figurára, illetve a Vanda nevelőanyját játszó – az intézetből huszonkét gyereket(!), köztük a lányt is örökbe fogadó Klári nénire, akit Csomós Mari játszik. Klári néni az, akinek, mivel szintén egész életében főzéssel foglalkozott, az alkotók – jó érzékkel – a film szívét jelentő mondatot a szájába adták. S hogy mi ez a mondat? Azt azért nem szívesen árulnám el, mert azon nézők előtt, akik ezt a 2017-es filmet még nem látták, nem szeretném „lelőni a poént”. Ha kíváncsiak rá, hogy mit mond Klári néni, milyen jó tanáccsal látja el Lőrincet, s hogyan alakul a fiatalok sorsa, nézze meg az Egy szerelem gasztronómiája című filmet. Azon kívül, hogy jól fog szórakozni, a könnyedebb műfaj ellenére, garantálom, hogy minőségi alkotással fog találkozni.
Gyürky Katalin
Hozzászólások