2025. december 27. szombat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
Home Egyéb kategória

A Hitel folyóirat is a színházunk előtt tiszteleg

HajduPress Szerző HajduPress
2015/08/29
kategória: Egyéb kategória, Kult
1 0
0
FacebookTwitterE-mail

A Debreceni Csokonai Nemzeti Színház fennállásának 150 éves évfordulóján, a jubileumot ünneplő gála előestéjén a Kölcsey Központ Báltermében irodalmi est keretében mutatták be a Hitel folyóirat augusztusi lapszámát, amely teljes egészében a Csokonai Színház történelmét és történetét feltáró írásokat tartalmaz.
 
A Csokonai Színház paradoxonai: Imre László akadémikus a Hitel ünnepi számában ezzel az alcímmel jelentette meg véleményem szerint szimbolikus, az egész lapszámnak irányt mutató, a lapszámot egységbe terelő írását. Mert amíg sokunk kiváló tanára a színház és a város paradoxonait láttatja írásában: a teátrum 1865-ös nyitása óta folyamatosan jelen lévő küzdelmét hol a város puritán, kálvinista hagyományokat „mereven” őrző szemléletével, hol az olyan egyszerűnek tűnő kérdéssel, hogy mi is legyen a színház neve, hol a város „pártos”, a műsorrendet „felülről” megszabó politikájával, addig a lapszám többi írása – mintegy Imre László programadó cikke köré csoportosulva – a színház és a város ellentmondásai mellett ennek részleteit: a rendező(k) és a város, a műve(k) és a város, a koncepció(k) és a város, a színházi költségvetés és a városi költségvetés között feszülő ellentmondásokat, paradoxonokat boncolgatják.

A színház igazgatója, Ráckevei Anna a lapszámhoz írott köszöntőjében például azt, hogy a paradoxonok, nehézségek mellett és azok ellenére a százötven év alatt hányszor kellett a társulatot, képletesen az egész színházat újraépíteni, szinte elölről kezdeni a munkát. „Volt idő, amikor csak egy-egy színész helyét kellett pótolni. Már az induláskor is, hiszen 1871-ben Blaha Lujza Nemzeti Színházba való távozásával a vezetés a zenés repertoár áthangszerelésére kényszerült” – olvashatjuk a Tájakat és lelkeket összekötve… című írásban, hogy azután a különböző cikkek számtalan más, másféle –paradox – újrakezdésről, vagy épp bele se kezdésről szóljanak. Így például a színház egyik legmeghatározóbb főrendezője és igazgatója, Lengyel György háromszor kezdte újra debreceni pályafutását, s amint azt az Ablonczy Lászlónak köszönhető, vele készített mélyinterjúból megtudhatjuk, az újrakezdések, majd a rövidebb-hosszabb itt-tartózkodások sohasem voltak ellentmondásoktól, nehézségektől mentesek. Az első ittlétet beárnyékolta a hírhedett első titkár, Gódor elvtárs, s meghosszabbított keze, a színház élére kinevezett Taar Ferenc, ám őket ellensúlyozandó, az ő pártos szemléletüknek ellentmondva, jelen volt Vámos László művészi vezető, és érkezett a színházhoz Latinovits Zoltán. S ők voltak azok, akik először, 1965-ig maradásra késztették Lengyel Györgyöt. A következő két, 1979 és 81 közötti, Lengyel által csak „futó kalandnak” nevezett év egybeesett a színház renoválásával, s azzal, hogy a régi Kölcsey Művelődési Ház mindenre, csak épp színjátszásra nem alkalmas nagytermét kellett valahogy „belakni”, amit a művház akkori igazgatója, Lukovics András bizony még tovább nehezített. Hogy azután az utolsó, látszólag egész más körülmények közötti, mert már a rendszerváltás utáni harmadik Lengyel-érában, 1993-tól 2001-ig paradox módon mindezek a problémák fordítottan térjenek vissza: az egyik legfontosabb Lengyel-rendezés, Az ember tragédiája koncepciójához épp az addig antiszínháznak tartott Kölcsey-terem lett a legalkalmasabb játszóhely, és akkor, amikor már senki se gondolta volna, a Lengyel „életmunkásságát” tükröző, a repertoárban magyar és világirodalmi klasszikusokat egyaránt felvonultató, rendszerváltás utáni szűk egy évtized közepén mégis visszatértek az egypártrendszer éveinek módszerei: 1997-ben, az igazgatói pályázata kapcsán Lengyelnek újra meg kellett élnie a politikával szembeni megalázó kiszolgáltatottságot.

A Lengyel György-féle igen termékeny három korszakot is beleértve, gyakorlatilag az elmúlt harminc-negyven év színjátszásának egyik legnagyobb ellentmondására Márkus Béla tanár úr tanulmánya, A színház nem lelt írójára mutat rá. A Sarkadi Imre-bemutatók Debrecenben alcímmel ellátott szöveg két paradoxonra is rávilágít: egyfelől arra a hihetetlen tényre, hogy a debreceni író és újságíró darabjait évtizedek óta, s most, a jubileumi évad kapcsán sem tartják érdemesnek arra, hogy bevegyék a repertoárba. Másfelől arra a fájdalmas történetre, hogy abban az évtizedben, amikor három Sarkadi-műből is volt bemutató a színházban (1972 ősze: Elveszett paradicsom, 1975: Szeptember, 1981: Oszlopos Simeon), mennyire félreértették, illetve nem is félreértették, hanem tudatosan félremagyarázták, az akkori ideológiának megfelelően (félre)vitték színre az egészen másról szóló, a szerzővel sokszor tévesen azonosított hősök élete szempontjából más végkifejleteket tükröző Sarkadi-drámákat: „Debrecenben a Sarkadi-drámák bemutatása arra az időszakra, nagyjából arra az egy évtizedre esett tehát, amikor egy azóta sem tapasztalt kitüntetett figyelem fordult mind az író személye, mind az életműve felé. Amikor a tragikus halála körül magától értetődően támadt, illetve mesterségesen gerjesztett homály eloszlatása, bizonytalan öngyilkossága tényének kétségbevonása cáfolatul szolgált volna arra a legendára, hogy alig több mint négy évvel 1956 novembere után az akkor ellenforradalomnak nevezett forradalom leverése miatt, a Kádár-féle konszolidáció ellen tiltakozva önként választotta a halált. És amikor az igen rövid alkotói pálya legvégén íródott műveket igyekeztek volna kivonni az értelmezésnek abból a köréből, amelyik a korszak kíméletlen kritikájaként tekintett rájuk, és áthelyezni abba a körbe, amelyik a démonaival, nihilizmusával viaskodó író meghasonlása, kiúttalanságérzete bizonyítékaként számolt velük.”

Ám nemcsak Debrecen város szülötte okozott ilyetén fejtörést a város színházi életének, hanem egy 2006-ban Beregszászról érkezett rendező is. A Vidnyánszky-korszakot elemző, Turi Gábor jegyezte Költészet a színpadon című írás a 2006 és 2013 közötti meghatározó időszak paradoxonjaira világít rá: az új világlátás, a költői színház gondolata „debreceniesítésének” nehézségeire. Hiszen Vidnyánszky színházában „szimultán módon, egyenértékűen van jelen a szó, a hang, a zaj, a mozgás, a gesztus, a tánc, a látvány, az anyag és szervezőerőként a zene. A figyelmet megosztó egyidejű színpadi események, a verbális és audiovizuális impulzusok a fogalmitól az érzékek tartományába mozdítják el a befogadás aktusát, ami komoly próba elé állítja a realista, pszichologizáló, lineáris cselekményű, szövegközpontú színházon nevelődött nézőket.” A debreceniek felé való úttörés ezért maradhatott félsiker: hiszen sokan, főleg az egyetemista és értelmiségi körhöz tartozók üdvözölték, ráéreztek a költői színház ízére, értékelték, hogy Vidnyánszky igazi világklasszis rendezőket hív a teátrumba, s a külföldi fesztiválok által is kinyitja a világot Debrecen számára, ám a rengeteg siker és díj ellenére az egyáltalán nem a valóság leképeződésére létrehívott előadások sok debreceni nézőt visszatartottak a színházba járástól. Ráadásul az, hogy 2013-ban Debrecenből nemcsak Vidnyánszky, hanem vele jó néhány meghatározó, Beregszász óta a rendezővel együtt alkotó és gondolkodó színművész is távozott, hatalmas, betöltendő űrt, s feladatot hagyott a következő, jelenlegi direktor számára.
Kubik Anna egyike azoknak, akik ebben a sokadik(!) újrakezdésben és megújulásban 2013 óta segítik az igazgatót és a Csokonai társulatát. A színművésznő mély és vallomásos írása, a Szigor és tudás azt beszéli el, hogy ideszerződésekor A régimódi történet kapcsán, abban Rickl Mária komoly, ugyanakkor humortól sem mentes alakjának megjelenítésén keresztül, a Bakony-aljáról származó emberként hogyan próbálta, próbálja megérteni a debreceni cívis mentalitást. Ám ő is rávilágít egy fájó paradoxonra: budapestiként, sokszor a színészházba „kényszerülvén” most, az ezredforduló után tizenöt évvel még mindig a ’70-es évek hangulata: bútorai, linóleuma fogadja, a színház öltözőinek több mint retro életérzéséről már nem is beszélve. S írásában finoman érzékelteti: szép dolog a 150 éves évforduló, de ilyen méltatlan körülmények, omladozó falak között kell ünnepelni?

S ha az előbb egy viszonylag frissen Debrecenbe szerződött színész életútjáról és írásáról értekeztem, zárásképp mindenképpen szólni kívánok Cs. Nagy Ibolya irodalomtörténész a színház egyik „nagy öregjével”, a kisebb-nagyobb kihagyásokkal, „elvándorlásokkal”, de több évtizede ide tartozó színművésszel, Csikos Sándorral készült interjújáról, amely egy belső, ám a színházi létet nagyban befolyásoló, az egész „színházcsinálásról” is képet festő paradoxonról (is) szól: meddig mehet el egy színész egy szerep kapcsán az önmegvalósításban? Hol húzódik a rendezői koncepcióhoz való alkalmazkodás határa? Az ember tragédiája Luciferjét két rendezőnél is eljátszva (Lengyel Györgynél Debrecenben, és beugró színészként Iglódi Istvánnál a pesti Nemzeti Színházban), két különböző koncepcióhoz kényszerűen alkalmazkodva a színészi munka nehézségeiről és hihetetlen szépségeiről szól az írás, ahol paradox módon, de az alkalmazkodásnak és az alkotói szabadságnak meg kell férnie egymás mellett. „Megtanultam, hogy a színésznek is bánni kell tudni a rendezővel” – vallja Csikos, aki Pestre Garas Dezső helyett beugró színészként a Lengyel-féle rendezésben már kialakított, az első emberpárt eszmélésében inkább segítő Lucifer-figurával érkezett, s egy más, Lucifert maróan cinikusnak láttató Iglódi-féle koncepcióhoz kellett igazodnia. S ebben az alkalmazkodásban érezte meg a szabadság és gúzsba kötöttség mérhetetlen ellentmondását.
Ám minden színészi vívódása ellenére, Csikos Sándor életének egyik legnehezebb „alakítása” valószínűleg mégis pályatársa és barátja, Kóti Árpád, a Nemzet Színésze temetésén lehetett, ahol a Hitel augusztusi lapszámának záró szövegeként olvasható búcsúztató beszédét Kóti Árpád színházai címmel el kellett mondania.
 
Az irodalmi esten, a köszöntőbeszédek elhangzása után Kubik Annát és Csikos Sándort hallgathattuk, akik a színház történetét versek, levélrészletek, töredékek elmondásának segítségével idézték fel, Lengyel Györgyöt pedig a Csokonai Színház sajtóreferense, Vajland Judit kérdezte pályája debreceni állomásairól. A jelenlévők elmondhatják: egy szívhez szóló, a színház történetét hitelesen felelevenítő Hitel-esten vehettek részt.
 
Gyürky Katalin
 

Megosztás:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • More
  • Click to share on Reddit (Opens in new window) Reddit
  • Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp

Like this:

Like Loading...

Related

Előző Cikk

Kerékpárost gázolt halálra a vonat Debrecenben

Következő Cikk

Mészáros Tiboré a Kaszás Attila-díj!

KapcsolódóCikk

Meghalt Perry Bamonte, a The Cure gitárosa
Külföld

Meghalt Perry Bamonte, a The Cure gitárosa

2025.12.27.
A 2025-ös év szuperhősfilmes szempontból
Kult

A 2025-ös év szuperhősfilmes szempontból

2025.12.27.
Zene karácsony – Charlie-koncert Debrecenben
Kult

Zene karácsony – Charlie-koncert Debrecenben

2025.12.26.
Következő Cikk

Mészáros Tiboré a Kaszás Attila-díj!

Hozzászólások

CIKKAJÁNLÓ

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

2025.12.21.
Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

2025.12.18.
Fának csapódott egy személyautó Berettyóújfaluban, a mentőket is riasztották a helyszínre

Fának csapódott egy személyautó Berettyóújfaluban, a mentőket is riasztották a helyszínre

2025.12.22.
Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

2025.12.19.

ROVATOK

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

KÖVESS MINKET

NÉPSZERŰ

  • Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    9390 Megosztás
    Share 3756 Tweet 2348
  • Lángolt egy hotel Nyíradony- Tamásipusztában

    8844 Megosztás
    Share 3538 Tweet 2211
  • Húsevő baktérium végezhetett Vadász Zsolttal

    3274 Megosztás
    Share 1310 Tweet 819
  • Meghalt Varga Zita, a Debreceni Egyetem GDPR Központ vezetője

    3219 Megosztás
    Share 1288 Tweet 805
  • Tizenketten tűntek el Debrecenben a múlt héten

    3144 Megosztás
    Share 1258 Tweet 786
hajdupress.hu

HajduPress - Lapozz a Hírekben!

Kövessen minket a közösségi médiában:

Legfrissebb hírek

  • Meghalt Perry Bamonte, a The Cure gitárosa
  • A 2025-ös év szuperhősfilmes szempontból
  • Petike visszatért
  • Hamarosan már kaphatók tűzijátékok
  • Ragadozómadarak fészkeit térképezik fel a Nagyerdőben
  • A Google új funkciót vezet be, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megváltoztassák Gmail-címüket
  • Egy 92 éves japán nő lett minden idők egyik legidősebb győztese a Tekkenben

Rovatok

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy elsőként értesüljön legfrissebb híreinkről!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés

HajduPress © 2025 Minden jog fenntartva.

Nincs találat
Összes találat
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • Díszudvar
  • Trendfórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Discover more from hajdupress.hu

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

%d