Már ötödször adták át a hazai közlekedési szakma csúcselismerésének számító, egymillió forintos pénzjutalommal járó Közlekedési Innovációs Díjat. Az elismerést idén egy hídépítéssel és környezetvédelemmel foglalkozó mérnökcsapat, Kővári Ákos, Németh Gábor és László Viktor, az Unitef mérnökei nyerték meg a csökkentett széndioxid-kibocsátású kerékpároshíd fejlesztéséről szóló pályázatukkal.
A Közlekedési Innovációs Díjat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) és a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) alapította 2019-ben. Az elismerés a közlekedésfejlesztéssel foglalkozó fiatal szakembereket támogatja, az általuk megfogalmazott, a közlekedési ágazat fejlesztésével kapcsolatos előremutató ötletek, innovatív kezdeményezések, tudományos elképzelések felkarolása, a közlekedési szakma utánpótlás-nevelésének, megbecsültségének erősítése.
A közlekedési szakma csúcselismerését 2023. november 16-án ünnepélyesen adta át dr. Bozóky Alex, a NÚSZ Zrt. vezérigazgatója Kővári Ákos építőmérnök, hídépítési irányító tervező, Németh Gábor építőmérnök, szerkezettervező és László Viktor környezetmérnök, környezetvédelmi tervezőnek, akik a „Csökkentett CO2 emissziójú kerékpáros hidak fejlesztése” koncepció megalkotásáért vehették át a díjat.
A nyertes pályamunka egy olyan hídépítési megoldást tartalmaz, amely elterjedése esetén hatékonyan tudná csökkenteni a hazai hídépítéssel és fenntartással járó CO2 kibocsátást, és ezáltal hozzá tudna járulni a klímaváltozás hatásainak mérsékléséhez és az európai klímavédelmi célok eléréséhez is, azzal együtt, hogy kielégíti a növekvő mobilitási igényeket, és a megvalósítása nem kerül lényegesen többe, mint a hagyományos vasbeton hidaké.
A fiatal mérnökcsapat innovatív koncepciójában többek között újragondolta az anyagfelhasználást: egy könnyű acélszerkezetet terveztek, amely anyagául légköri-korrózióálló acélt használtak; a hídhoz szükséges vasbeton-szerkezetek esetében előtérbe helyezték az előregyártást (a helyszíni betonozáshoz képest), és a hagyományos cölöpalapok helyett a síkalapozás felé fordultak, amely során geoműanyagok (georács) használatával az altalajt és a töltésanyagot is bevonták a teherviselésbe.
A teljes életciklus vizsgálata alapján a korrózióvédelmet nem igénylő, időjárásálló-acélból készült híd karbonlábnyoma 22,4%-kal kevesebb, mint egy vasbetonhídé, és megfelelő szerkezetválasztással ekkora mértékű kibocsátáscsökkenés is elérhető.
A fejlesztett hidakat egy aktuális fejlesztésben már 3 helyszínen is betervezték a 45. számú főút mellett Kunszentmárton és Hódmezővásárhely között épülő kerékpárúton. Már az építési engedélyek megszerzésénél tartanak.
Forrás: Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.










Hozzászólások