2025. december 23. kedd
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
Home Kult

A meg nem értett ember tragédiája: Haumann Péter mint Szókratész a Kölcsey Központban

HajduPress Szerző HajduPress
2015/10/22
kategória: Kult
3 1
0
FacebookTwitterE-mail

2414 évvel ezelőttre, i. e. 399-be repíti vissza Haumann Péter a közönségét akkor, amikor belebújik az egyik legnagyobb athéni filozófus, Szókratész bőrébe, s belefog a védőbeszédébe, hogy mentse magát az alól a vád alól, amelyet Athén városának polgárai, köztük egy Melétosz nevű férfi terjesztett be ellene. A védőbeszéd, amelyet az utókor Platónnak köszönhetően ismerhet – ugyanúgy, ahogy Szókratész egyéb gondolatairól is csak tanítványa tollából értesülhetünk, hisz maga Szókratész életében egy sort sem írt le mindabból, amit beszélgetve, „bábáskodva” tanított embertársainak –, olvasva is megdöbbentő, hisz a vádlók, a bírák, de főleg Melétosz gondolkodásmódjának súlyos ellentmondásaira tapint rá. A védőbeszéde elmondásának idején hetven éves Szókratész ellen ugyanis az egyik vád az, hogy „megrontja az ifjúságot, és nem hisz azokban az istenekben, akikben a város, hanem más, új daimónok működésében”, amely a görög politeizmus vagyis többistenhit súlyos félreértelmezése. Hiszen a politeizmus lényege épp az, hogyha valaki más istenekben hisz, mint a többi embertársa, még egyáltalán nem istentagadó: „Vétkezik Szókratész, mert nem hisz istenekben, hanem istenekben hisz” – tapint rá pontosan a szöveg is erre a paradoxonra, s ennek az ellentmondásnak a kiváló érzékeltetése az egyik olyan pontja Haumann Péter előadásának, amellyel a szöveget, így, elmondva, még élvezetesebbé tudja tenni.

Ehhez azonban tudnunk kell, ki is az a Melétosz, vagyis, hogy igazából kivel áll szemben Szókratész. S ehhez talál kiváló antrét Haumann, amikor előadását nem a szöveggel kezdi, hanem a történettel: elmondja, hol és mikor fogunk járni, ha végighallgatjuk őt, közli, hogy milyen jó lett volna, ha ezt a több évtizede mondott szöveget 1989-1991 táján abbahagyhatta volna, de nem teheti, mert az emberek azóta sem ismerik saját magukat, s azóta sem beszélgetnek egymással, s bizony ez a szöveg erre tanít. S közli, ki volt Melétosz: egy – idézem a színészt – „vacak” költő, aki, mivel a saját területén nem tudott igazán érvényesülni, a közügyek, a politika, s Szókratész pocskondiázása felé fordult. Ebben akart kiteljesedni – de ennél az aktualizálásnál Haumann jó érzékkel nem megy tovább, hanem most már a Platón-szövegen keresztül hívja fel a figyelmünket a ma is égető és fájdalmas társadalmi problémákra, működési zavarokra.

Miután már tudjuk, ki az a Melétosz, Szókratész/Haumann a védőbeszédet fölényes agresszivitással kezdi – ami meglepő tud lenni annak, aki a görög filozófust szerény embernek képzelte, mint én is –, s ezzel az agresszivitással igen hitelesen érzékelteti a benne dúló „majd épp egy ilyennel álljak szóba, egy ilyen előtt védjem magam”-érzést. Olyan hitelesen, hogy amikor párbeszédet folytat a vádlójával – úgy, hogy a vádló fizikai valójában természetesen nincs jelen, ám Haumannak mégis elhisszük, hogy ott áll mellette –, részleges győzelmet arat. Akkor azt gondoljuk, fel fogják menteni.

Ám ötszáz bíró előtt beszél – a színész újabb zseniális fogása, hogy bennünket, a közönséget „használ” bírói tömegnek, a terem spotlámpáinak erős fényét pedig athéni napsütésnek, amely ellen a keze folyamatosan szemellenzőt formál – s egyszer csak azt látjuk, hogy ez előtt a közeg előtt ennek az öregembernek a kezdeti, akár önteltnek is mondható arroganciája és agresszivitása megtörik. Kétségbeesésbe vált. Rögtön, amint kezdi azt érezni, s velünk is érzékeltetni, hogy képtelen elmagyarázni a küldetését, sőt, a mibenlétét. Egyfelől azt, hogy nem tartotta bölcsnek magát, de a delphoi isten jóslatának, mely szerint Szókratész minden ember közt a legbölcsebb, ő, az istentagadással vádolt ember mégis utána akart járni: vajon miért a jóslat, hogy ő a legbölcsebb? S bár magát soha nem tartotta annak, ennek az istennek az oldalára kell állnia, hisz akár az államférfiak, akár a költők, akár a kézművesek között járt, mindig azt tapasztalta, hogy azok nem tudnak ugyan semmit, mégis bölcsnek hiszik magukat, s akkor ő „kicsiséggel mégis bölcsebb náluk”, mert amit nem tud, arról nem is véli azt, hogy tudja. Másfelől az bántja, hogy nem tudja a közösségével megértetni: nem megrontja a fiatalokat, hanem épp az erényre tanítja őket, amikor a vagyonszerzésnél előbbre tartja a lelki fejlődést. Mert az erény az igazi vagyon. S azért beszélget velük, hogy ezt elfogadtassa velük.

Ám Szókratész/Haumann kétségbeesése korántsem enervált kétségbeesés. Képes dühre váltani, akkor, amikor a beszédpartnereivel érzékelteti: nem, nem ragozza tovább a saját igazát. Ha eddig nem győzte meg őket arról, hogy ki ő, s mit ér, mit jelent a városnak, akkor a védelme érdekében nem folyamodik számára elfogadhatatlan eszközökhöz, nem alázkodik meg: például nem vonultatja fel a három fiát, hogy mint családos embernek, mint apának, megbocsássanak. S a dühe, amely, amikor a halálos ítélet kihirdetésekor elfogadássá „érik”, már valóban bölcsességről, a maga által soha nem hirdetett, sőt, tagadott bölcsességéről árulkodik: hisz jól tudja, hogy a halálról sem tud semmit. Minden olyan ember, aki azt hiszi, hogy tud róla valamit, s a legrosszabb dolognak tartja, ostoba. Mert a halál lehet, hogy sokkal jobb, mint az élet. Lehet, hogy megváltás. De erről csak az isten tudna nyilatkozni.

Itt azonban, a „De ideje már, hogy távozzunk. Én halni indulok, ti élni; de hogy kettőnk közül melyik megy jobb sors elé, az mindenki előtt rejtve van, kivéve az istent”, vagyis a halálos ítélet elfogadásánál véleményem szerint abba kéne hagyni az előadást. Ez a jelenet annyira hatásos, hogy a börtönből való szöktetése elmesélésével, amelyet Kritón barátja szervezett volna meg neki, ha Szókratész hagyja magát, de még a képzeletbeli méregpohár kiivásával sem szabadna folytatni. Ezután a szívfacsaró jelenet után a közönség figyelmét se lehet már az előző szintre visszahozni. Erre az előadásra így tényleg igaz a mondás: „a csúcson kell abbahagyni”. S akkor az egyébként jól megérdemelt, „bírákká” tett közönségtől érkező vastaps is nagyobb lett volna.

Gyürky Katalin

Megosztás:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • More
  • Click to share on Reddit (Opens in new window) Reddit
  • Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp

Like this:

Like Loading...

Related

Előző Cikk

Rendőrautó csattant reggel Debrecenben +fotók, videó

Következő Cikk

Az idei lehet az eddigi legforróbb év 1880 óta

KapcsolódóCikk

Harrison Ford életműdíjat kap
Külföld

Harrison Ford életműdíjat kap

2025.12.22.
Meghalt Kemenes Fanni jelmeztervező
Kult

Meghalt Kemenes Fanni jelmeztervező

2025.12.21.
Pottyondy Edina elhozza Louis CK könyvét
Kult

Pottyondy Edina elhozza Louis CK könyvét

2025.12.21.
Következő Cikk

Az idei lehet az eddigi legforróbb év 1880 óta

Hozzászólások

CIKKAJÁNLÓ

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

2025.12.18.
Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

2025.12.16.
Halálos közúti baleset történt az M4-esen

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

2025.12.21.
Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

2025.12.19.

ROVATOK

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

KÖVESS MINKET

NÉPSZERŰ

  • Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    9388 Megosztás
    Share 3755 Tweet 2347
  • Lángolt egy hotel Nyíradony- Tamásipusztában

    8843 Megosztás
    Share 3537 Tweet 2211
  • Húsevő baktérium végezhetett Vadász Zsolttal

    3273 Megosztás
    Share 1309 Tweet 818
  • Meghalt Varga Zita, a Debreceni Egyetem GDPR Központ vezetője

    3218 Megosztás
    Share 1287 Tweet 805
  • Tizenketten tűntek el Debrecenben a múlt héten

    3144 Megosztás
    Share 1258 Tweet 786
hajdupress.hu

HajduPress - Lapozz a Hírekben!

Kövessen minket a közösségi médiában:

Legfrissebb hírek

  • Csillag Születik – Dobogós helyen végzett a debreceni táncosokból is álló PSZD
  • Az első lakás megszerzése: hogyan találja meg új otthonát az ingatlanpiacon?
  • Hogyan válik láthatóvá a fejlődés az üzleti világban?
  • Gyorsfagyasztott szamócát hívott vissza a SPAR
  • Elhunyt Chris Rea brit énekes-zeneszerző
  • Karácsony előtti stressz: miért fáradunk el pont az ünnepek előtt?
  • Kamionos demonstráció Budapesten: a fuvarozók a megemelt útdíjak ellen tiltakoznak

Rovatok

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy elsőként értesüljön legfrissebb híreinkről!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés

HajduPress © 2025 Minden jog fenntartva.

Nincs találat
Összes találat
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • Díszudvar
  • Trendfórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Discover more from hajdupress.hu

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

%d