Az idei évben február 12-én – magyar idő szerint hétfő hajnalban – kezdődik a világ egyik legnépszerűbb sporteseménye, az NFL nagydöntője, a Super Bowl.
Jövőhét hétfőn az Egyesült Államok legtöbb pénz felett diszponáló sportága, a profi amerikaifutball-bajnokság éves döntője követhető nyomon, ami egyben talán a legnagyobb és globális szempontból is a legkiemelkedőbb sportrendezvénye (a többhetes tornákat, vagyis világbajnokságokat, olimpiákat nem nézve).
Először 1967-ben rendeztek nagydöntőt, de a Super Bowl elnevezést csak pár évvel később ragasztották rá.
A helyszín minden évben más amerikai nagyváros, melyet az NFL évekkel előre, pályázat alapján választ ki:
idén például az arizonai Glendale-ben található State Farm Stadium ad otthon találkozónak.

A Super Bowl Amerika – és napjainkban már a világ –, egyik legtöbb nézőt vonzó televíziós műsora. Az amerikai médiatörténetben TOP 20 legtöbb nézőt vonzó amerikai tévés közvetítésből 19 SuperBowl volt – az egyetlen kivétel a M*A*S*H című kultikus sorozat záróepizódja ezen a listán. A tavalyi döntőt 98 millióan nézték, a rekord majdnem 114,5 milliós nézettség, de világszinten tekintve az 1 milliárd nézettségi létszámhoz közelít.
Csak az Egyesült Államokban egy átlagos amerikai futballmeccset 20-30 millió ember néz.
Az amerikai kontinensen az egyes ünnepekkel is összenőtt a nemzeti sportként értelmezhető futball:
ott van például a Hálaadás Napi mérkőzés, vagy a karácsonyi meccs, melyek nézettsége csak az Egyesült Államokban több tízmillió főre tehető (a legnépszerűbb ilyen esemény 58 millió embert vonzott).

Az NFL szezon szeptemberben kezdődik az alapszakasszal, ahol a szervezet 32 csapata mérkőzik meg egymással hétről-hétre. Ezt követi a rájátszás, szép magyar nevén a play-off, ahová az alapszakaszban nyújtott teljesítmények alapján mindkét főcsoportból hat-hat csapat jut be a rájátszásba.
Az NFL-rájátszás egy egyenes kieséses rendszerrel működő mérkőzéssorozat. A rájátszás szakaszát a Super Bowl zárja, amelyen a két főcsoport győztese vesz részt.
A Super Bowl győztese lesz az NFL bajnoka.
A ligát két főcsoportra osztják: American Football Conference (AFC – magyarul: amerikai főcsoport) és a National Football Conference (NFC – magyarul: Nemzeti főcsoport).

Az urbánus legenda szerint maga a Super Bowl elnevezés név egyébként Lamar Hunt fejéből pattant ki (ő volt a Kansas City Chiefs csapat akkori tulajdonosa), akinek a lánya „super ball” nevű, akkoriban népszerű játéka adta az ötletet. A fődíj pedig a legendás Lombardi trófea.
A trófeát minden évben a földkerekség egyik leghíresebb ékszergyártója, a Tiffany & Co. készíti el.
Az elkészítés négy hónapot vesz igénybe, mivel az ékszerészek kézzel készítik a győztesnek járó kupát. Első alkalommal 1967-ben adták át, neve 1970-től Lombardi trófea, a Green Bay Packers nevű csapat legendás edzője, Vince Lombardi után, aki abban az évben hunyt el tragikus hirtelenséggel.
A harmincadik Super Bowl (1995) óta minden évben a győztes csapat tulajdonosa kapja kézhez a színezüst trófeát a döntő helyszínén.
A gyűrűk, amelyeket a játékosok kapnak, aranyból készülnek gyémántberakással és minden darab névre szól. A vesztes csapat tagjai is kapnak gyűrűket a főcsoportjuk megnyerésének első helyéért. A gyűrűket a játékosok nem a helyszínen, hanem közel fél évvel később egy átadó ünnepségen veszik át.


Az NFL római számokat használ a Super Bowl számozásnál. Ezt a típusú megjelölést azért vezették be, hogy elkerüljék az esetleges félreértéseket, mivel a Super Bowlt az adott évi szezon után rendezik meg, az azt követő év elején (tehát például a 2022-es szezon nagydöntője 2023 februárjában kerül megrendezésre).
Az amerikai sporthistória egyetlen kivételt ismer: a Super Bowl 50, ami nem “L”-ként jelent meg, simán 50-es számmal jelölték. Az ok roppant profán: a dizájn csapatnak nem tetszett a logón szereplő L betű.
A fent említett döbbenetes számok tükrében kijelenthető, hogy a Super Bowl több, mint egy világszerte népszerű sportági összecsapás: össztársadalmi esemény, amelynek az amerikai futballon kívül más aspektusai vannak, mint például a reklámok, a zenei showk, és a hozzá kötött közösségi események.
Super Bowl Commercials
Az egyik ilyen sportágon túlmutató perspektíva a reklám: a SB közvetítés ideje alatt 30 másodperc reklám átlagosan 5,6 millióba kerül, a közvetítő tévécsatorna pedig már általában novemberben eladja az összes reklám helyet ilyen rekordár mellett is (az esemény mindig februárban van).
A világ legnagyobb cégei (autógyártók, pénzügyi szolgáltatók, étel- és italmárkák) versenyeznek ezekért a reklám slotokért, de arra is volt példa, hogy egy sikervárományos film vagy sorozat trailerének bemutatóját ide időzítették egyes filmstúdiók.
A Super Bowlon vetített marketing tartalmaknál azonban nemcsak a reklámidő a lényeg, hanem az esszencia is. Az itt megjelenő promóciók szinte minden esetben csak erre az alkalomra készülnek el. Az aranyárban mért idő mellett nem csak ez kerül kifizetésre, hanem ezek kitalálása, leforgatása is. A szereplők is sok esetben híres celebritások, nem egy esetben – értelemszerűen – az amerikai futball sportág népszerű atlétái.
A Super Bowl estéjén vetített unikális reklámok miatt ez az esemény a világ marketingeseinek is egy ünnepnap.
Szokássá vált, hogy a reklámipar kreatív területen dolgozó szakemberei évről évre összegyűlnek, sokan csak pont emiatt nézik meg a közvetítést.
Néhány éve még a cívisvárosban is megtörtént, hogy a Marketers of Debrecen csoport – amely a helyi marketing szakembereket tömöríti – önfejlesztési célzattal, jegyzetfüzettel és nagy lelkesedéssel jelentek meg a helyi szórakozóhelyen szervezett meccsvetítésen, mondván, őket maga a meccs nem is érdekli, csak a közte mutatott reklámok.
Ízelítőképp, a tavalyi év legjobbnak ítélt reklámfilmjei tömörítve:
Half Time Show
A Super Bowl elmaradhatatlan eleme a félidei műsor, az úgynevezett Half Time Show. Ez egy olyan zenei/kulturális tartalom, amelyet egy, vagy több világsztárra bíznak, a meccs félidejében, nagyjából 15 perc hosszúságban.

Kapcsolódó cikkünk:
Minden idők egyik legjobb félidei show-ját láthattuk idén a Super Bowlon – videó
Tavaly, a Los Angelesben szervezett SB-n például a West-Coast rap nagyjai jegyezték a műsort, ennek ma 154 milliós nézettsége van, csak az NFL hivatalos csatornáján:
Az elmúlt évtizedekből néhány név, a teljesség igénye nélkül az itt fellépő sztárokról: Michael Jackson, Bruce Springsteen, The Rolling Stones, Lady Gaga, Beyoncé, vagy épp a Maroon 5…
A Half Time Show általában az adott előadó(k) életművének kvintesszenciáját tartalmazza, gigantikus díszleteket és koreográfiákat, showelemeket vonultat fel. Beszédes kifejezés a show: nem véletlenül nevezik ezeket a performanszokat shownak, és nem mondjuk Half Time koncerteknek….
Bármilyen furcsán hangzik, a Super Bowl félidejében való fellépés az év egyik legrangosabb zenei eseménye, hiszen világszerte százmilliók követik. Ahogyan a reklámok esetében, itt is előfordul, hogy egyes zenerajongók, vagy akár zeneipari szakemberek csak azért nézik az SB közvetítést, hogy láthassák a félidei előadást – jellemzően ők a második félidőről direkt lemaradnak…
Az eseményre meghívott A-ligás világsztárok is megtiszteltetésként veszik az ilyen irányú felkérést, sokan karrierjük kiemelkedő pontjának, vagy fontos lépcsőfokának tekintik.
Szintén jelentős zenei szempontból az esemény eleje, ahol az amerikai himnusz hangzik el, szintén valamilyen sztár interpretálásában.
Whitney Houston karrierjében például minden önéletrajzi írás feljegyzi, hogy egyértelműen új szintre lépett a karrierje, amikor az 1991-es Super Bowlon elénekelte a himnuszt – pedig előtte sem volt kicsi a népszerűsége.
Kapcsolódó cikkünk:
„Én csak énekelek” – Az I Wanna Dance With Somebody című, Whitney Houstonról szóló filmről
Super Bowl Partyk
Az amerikai foci őshazájában évtizedes tradíciója van a Super Bowl partyknak.
Ezek az összejövetelek lehetnek házibulik, de számos vendéglátóegység is szervez ilyen jellegű rendezvényeket.


Ilyenkor a lényeg, hogy összegyűlnek a családtagok, a barátok és együtt szurkolnak, közben jóízűen falatoznak. Ahogy minden nagyobb ünnepnek, a Super Bowlnak is vannak hagyományos fogásai: a BBQ és a chillis csirkeszárny ilyenkor nem hiányozhat az asztalról.
Egy 2018-as felmérés szerint finálé alatt átlagosan 1.33 milliárd csirkeszárny, 12.5 millió pizza és 50 millió doboz sör tűnik el az amerikaiak gyomrában, és ebben a fogyasztásban nincs benne a más országok/kontinensek statisztikája…
Napjainkban már itthon is egyre népszerűbbek az ilyen összejövetelek, az elmúlt években Debrecenben több szórakozóhely szervezett ilyen eseményt, mint például a Nagyerdei Víztorony, a STAY Beer Bar, vagy a Red&White.

Ezek a legtényszerűbb dolgok amiket a Super Bowl eseményről tudni érdemes. A 2023-as Super Bowlon a Philadelphia Eagles és a The Kansas City Chiefs mérkőzik meg egymással: az pedig biztos, hogy – ahogyan minden évben – egy gigászi csata fog zajlani a februári NFL nagydöntőben.
Kiss Ákos
Hozzászólások