A helyi közlekedés rovására kaphatja meg a MÁV-START és a Volánbusz a vármegyebérlet és az országbérlet bevezetése miatt kieső bevételeik után a támogatást.
Mint arról korábban már beszámoltunk, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület jelezte, hogy az új bérletkonstrukció – annak minden előnye ellenére – legalább annyi új problémát generál majd, mint amennyit megold. Többek között hatalmas bevételkiesést okoz a szolgáltatóknak, amelyet így az államnak kell kipótolnia ellentételezés formájában. A 1037/2023. (II. 20.) Korm. határozat szerint a kieső bevételeket 6 milliárd forintot egyéb forrásból (központi tartalék), és 8 milliárd forintot pedig a szociálpolitikai menetdíj támogatás átcsoportosításával biztosítanák. A szociálpolitikai menetdíj támogatást a szolgáltatók azért kapják, mert az utasok egy részének ingyenes utazási lehetőséget (pl. 6 év alattiaknak és 65 év felettieknek) kell biztosítaniuk. Ez a 8 milliárd forint nagyjából megegyezik azzal az összeggel, amint a helyi szolgáltatók igényelhetnek az ingyenes utazások után.
A helyi közlekedés nemcsak hogy kimarad bevezetésre kerülő egységes bérletrendszerből, hanem még további forrásokat is vonnak el az önkormányzatoktól, amelyek számára már így is erőn felüli a helyi közlekedés biztosítása. Pedig a helyi közlekedés használhatósága helyközi utasok számára is fontos tényező lehet.
Forrás: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület
Hozzászólások