Vajon fel tudja venni a tempót a vasútfejlesztés és felújítás, a Hajdú-Bihar megyébe érkező nagyberuházásokkal? Kell-e a traim-train, és ha igen, milyen vonalon lenne az a leghasznosabb? Véleménycikk.
Több kötöttpályás fejlesztés is történt a közelmúltban a hajdúsági megyeszékhelyen, és annak környékén. A legfontosabbak nyilván a városon belül a 2-es villamos megnyitása volt, a távolsági közlekedésben pedig a részben még folyamatban lévő Szajol – Püspökladány vasútvonal felújítása. Itt a vonatbefolyásoló berendezés kiépítése után már 160 km/h sebességgel közlekedhetnek majd az InterCityk és a záhonyi sebesek FLIRT motorvonatai is.
Azok az elhanyagolt romániai vasútvonalak
Zajlik a villamosítás és a pályafelújítás Püspökladány és Biharkeresztes között is, ezáltal könnyebben juthatunk el Nagyváradra és Kolozsvárra is. A munkálatok idején több tehervonat Nyírábrány felé terelve közlekedik. Sajnos a kapcsolódó romániai vasútvonalak nincsenek igazán jó állapotban. A pálya és a biztosító-berendezések elavultak a Nagykároly – Érmihályfalva – Nagyvárad és a Biharpüspöki – Nagyvárad – Kolozsvár vonalon is. Utóbbin gondot okoz a Sebes-Körös szurdokában az egyvágányú szakasz is. Itt a CFR tervei szerint hamarosan szintén villamosítanak, így Kolozsvár és Biharpüspöki között is kiépülhet a felsővezeték és nem lesz szükség mozdonycserére. Kolozsvárról Székelyföld felé is végig felsővezeték alatt közlekedhetnek a vonatok, de több szakaszon itt is nagyon alacsony a pályasebesség.
Nemrég megépült az autópálya is a határon át Nagyvárad északi részéig. Ennek köszönhetően sokkal gyorsabbá válhat az autós közlekedés a két nagyváros között, amit biztosan ki fognak használni az ingázók és az egyetemisták is. Vasúton azonban csak Püspökladányon vagy Érmihályfalván át lehet Nagyváradra eljutni, ami még az aránylag jó átszállási idők mellett is nagyon hosszú idő.
A megoldás: tram-train?
Mindezen segíthetne egy Debrecen-Nagyvárad vasútvonal, vagy akár egy tram-train, Nagykerekin keresztül. A vonalon eddig is emelt szintű karbantartást végzett a MÁV, az önkormányzatok pedig erőn felül fejlesztettek az állomásokon, az oda vezető utakon, így buszmegállókat és kerékpártárolsókat kiépítve. Minden állomáson magasperon is épült. Mindezek remek példái a vasút és az önkormányzatok együttműködésének, ám a menetidőcsökkenést, és a kapacitásnövekedést itt sem sikerült elérni, ahhoz sokkal komolyabb beavatkozások kellenének. Viszont a 106-os vasútvonal kiemelt státusza miatt itt legalább megmaradtak a korszerű Metrovagonmas ikermotorkocsik, amik légkondicionált, vákuumwc-s járművekként a MÁV-START legkorszerűbb mellékvonali vonatai közé tartoznak, de Salgótarjánból vagy a Vámosgyörk-Szolnok vonalról eltűntek tavaly óta. Ezek is nagykorúak viszont lassan, tehát nem a Bzmot-oknak, hanem az utódok utódjának is igazán időszerű lenne már a lecserélése.
Középtávon fontos lenne a környező mellékvonalak és másodrendű fővonalak komolyabb fejlesztése, de rövid távon az önkormányzatokkal közös utasforgalmi fejlesztések lennének a legfontosabbak. Ezekre Tiszalök, Füzesabony, Nyírábrány és Mátészalka felé is lenne igény.
A BMW-gyár építése miatt Tócóvölgyön át Macsig felújították a 108-as vasútvonalat is, és villamosítani is fogják, de igazán ennek úgy lenne értelme, ha Balmazújvárosig elérne, és addig tram-trainként közlekedhetne. Ez Nagyvárad felé is jó megoldás lehetne, ahol a nagyállomás kicsit kisesik a városközpontból, de mindenhová eljutnak a normál nyomközű villamosok is. Mátészalka felé a DNyBV korábban már működött gyakorlatilag tram-trainként, arra is visszaállítható lenne ez az üzem. A könnyű villamosok jobban viselkednének a pályán és az egész városon áthaladva jobban illeszkednének a város szövetébe is.
Vasutat a reptér mellé
A Debrecen-Nagyvárad tram-train nemrég kormányzati tervként is megjelent, így remélhetőleg a kivitelezés is gyorsan elkezdődik. Ami esetleg problémás a tervben, az a repülőtér környéki nyomvonalvezetés. Az aktuális tervek szerint a vasút azért kerülne sokkal messzebb a reptértől, hogy ne zavarja az épülő ipari parkot. Ugyanakkor a tram-train lényege pont az lehetne, hogy az ipari parkban mindenkit elér, csökkentve a széndioxid-kibocsátást a teherforgalomban, az utasokat pedig a városból és a nagyállomástól elviszi a repülőtérre. Az ipari parkon belüli szakasz még működtethető közúti vasúti szabályok szerint is, így egyáltalán nem lenne a vasúti pálya közlekedési akadály.
Óriási fejlesztési potenciál van Debrecen környékén a meglévő kötöttpályákban is, és ezek a fejlesztések szükségesek is a gazdasági növekedés, és a klímavédelem érdekében is.
(Takács Bence közlekedésbarát, fizika-technika-informatika szakos tanár, a portoftrans.net alapítója és a falujaromotorvonat.blog.hu szerzője)
Képaláírások:
A Debrecen-Füzesabony személyvonatok járműfejlesztése és Egerig hosszabbítása nagyon sürgős lenne. Ide ideálisak lennének a kettős üzemű, felsővezetékről és akkumulátorról is működni tudó motorvonatok.
Pályafelújítás Tócóvölgy és Macs között
Orosz ikermotorkocsi Derecske közelében
Volt berlini villamos Nagyváradon. A tram-trainnel Debrecen központjából közvetlenül lehetne Nagyvárad központját elérni.
Astra villamos Nagyvárad vasútállomásánál
Nagyvárad és Arad között még ma is járnak Árpád motorvonatok
Fotók: a szerző










Hozzászólások