2020. november 8-án a kontinens több száz mozijában immár ötödik alkalommal rendezték meg az Európai Art Mozi Napot, amelynek keretében nyolc új európai koprodukciót és két új magyar alkotást is levetítettek. A premier előtti vetítésekhez huszonhat magyar művészmozi, köztük a debreceni Apolló is csatlakozott. Az alkotások között szerepelt az Előzmények törlése című francia-belga vígjáték is.
Az Előzmények törlése esetén korántsem hagyományos francia vígjátékról van szó. Azoknál ugyanis megszokhattuk, hogy általában az élet napos oldalát ábrázolják: némi szerelmi bonyodalmat, családi civódást, vagy épp az elvált emberek humorosan tálalt újrakezdési problémáit. A Benoit Delépine és Gustave Kervern rendezte film azonban három olyan, nagyon különös embernek a története, akiknek maximálisan félrecsúszott az életük, s láthatóan annyira tehetetlenek a kialakult helyzettel kapcsolatban, hogy sok jóra nem számíthatunk a sorsuk alakulását illetően.

Az elvált, egyedül élő, munkanélküli Marie, aki annyira „szerencsétlen”, hogy még a tizenöt éves fia se akar vele lakni, a szomszédja, Bertrand, aki ugyan tisztességesen szeretné nevelni a lányát, de úszik az adósságokban, és a sorazatfüggése miatt az előző munkahelyéről eltávolított, jelenleg sofőrként dolgozó Christine élete fenékig se tejfel… Próbálják egymást támogatni, de annyira „bugyuták”, hogy inkább még további bajokba sodorják egymást az „ötleteikkel”.
A három embert ráadásul teljesen beszippantja a virtuális világ: Bertrand onnan próbál újabb hitelekhez jutni, a sofőrként dolgozó Christine-nek az utasai internetes értékelésén múlik a további sorsa, Marie pedig, bár párt nem akar magának, mégis olyan szituációkba keveredik, amikor a férfiak, kihasználva az ostobaságát, feltöltik az internetre a vele való szexuális aktusukat. Amelyek, mint tudjuk, ha egyszer felkerülnek a netre, onnan szinte biztos, hogy kitörölhetetlenek.

Vagy mégsem? A film címe azért (is) Előzmények törlése, mert a három ember – fellázadva a kialakult helyzete ellen – útnak indul, hogy megtalálja azt a hekkert, aki minden, velük kapcsolatos problémás videót, hitelügyintézést, negatív utasvéleményt le tud szedni a világhálóról. De nem erről a három emberről lenne szó, ha sikerrel járnának, sőt, még nagyobb bonyodalmakba bocsátkoznak az útjuk során.
A film tehát – mondom, a francia szórakoztató filmektől jócskán eltérve – annak a virtuális világnak a ránk telepedését láttatja három szerencsétlen ember sorsán keresztül, amely elől egyikünk se térhet ki. Már csak az a kérdés, hogy valaki mennyire hagyja eluralkodni magán, az élete felett ezt a világot. Hogy ellen tud-e állni a világháló jelentette kísértéseknek?
Tehát: ne szokványos francia vígjátékot várjanak, hanem valami olyasmit, ami arcul üti az embert, Azért is, mert ezeket az esendő embereket látva még inkább rádöbbenünk: mennyire könnyű, akár csak egy kattintás, egy rögzítés, egy félrement információ közlésével valakinek másodpercek alatt tönkretenni az életét.
Nézzék meg ezt a filmet, nem fognak csalódni. Elgondolkodni azonban annál inkább. A mozik újranyitása után a debreceni Apolló is vetíteni fogja Benoit Delépine és Gustave Kervern alkotását.
Gyürky Katalin
Hozzászólások