A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) a közelmúltban Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzésen nyílt szakmai napot tartott, amelynek témája a közúti árufuvarozás volt.
A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) már több évtizedes múlttal és tapasztalattal a háta mögött évente több száz Felsőfokú Logisztikai Menedzsert képez online és személyes oktatási formában egyaránt. A hallgatók egy nyílt szakmai napon vehettek rész nemrég, amelyen nemcsak ők, de további érdeklődők is betekintést nyerhettek a naprakész logisztikai képzés előadásaiba. Ezek fókuszában ezúttal a közúti árufuvarozás volt, amelynek a legfrissebb adataival is megismerkedhetett a hallgatóság.
„Vannak olyan piaci szereplők hazánkban, ahol az első negyedév végén egy nagyjából 30%-os visszaesés volt tapasztalható a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg 50%-os visszaesés is tapasztalható e téren” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki hozzátette, hogy a boltok polcainak ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak, amelynek eredménye a készletek forgási sebességében is fellelhető. Pozitív hozadéka lehet azonban a kereslet csökkenésének az, hogy az inflációt is mérsékelheti.
Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás 70-80%-a közúton történik, mely alátámasztja azt, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy nagyjából 90 ezer jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP 5%-át teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3%-át alkalmazza. Szinte minden árufajtához rugalmasan tud alkalmazkodni és azokat akár háztól házig tudja szállítani.
„Domináns szerepe ellenére most tapasztalható egy érdembeli visszaesés az ágazatban. Ez a visszaesés már tavaly is előre jelezhető volt, ugyanis a Kínából érkező konténerek ára az év közepétől jelentős esésbe kezdett. A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan 7-8%-ot emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára”
emelte ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt.
Az ágazat rendkívül töredezett ma Magyarországon, mivel nagyságrendileg 13 ezer vállalkozásból áll, és ezek nagyjából 90%-a 1-10 kamionnal rendelkezik. A kihívás így jelentős, nagy számú KKV-t érint, azonban a nagyobb piaci szereplők is érzik a változást.
„Gyors alkalmazkodást várnak el a megrendelők a szolgáltatóktól. A koronavírus-járvány hatására például megnőtt a raktározási igény. Azonban látszik az is, hogy a közúti fuvarozásra most kisebb az érdeklődés. Ennek eredményeként pedig a tavalyi árakhoz képest az infláció ellenére is 5-10%-os fuvarozási árengedményt vár el a piac”
hangsúlyozta Horváth Dániel, a K&V International Transport Kft. belföldi fuvarozási vezetője.
Manapság szinte minden napra jut egy hír a mesterséges intelligenciáról. A logisztikai szektorban is jó néhány sikeres alkalmazására láthatunk példákat. Támogathatja az előrejelzést és a keresletmenedzsmentet, a raktár- és készlettervezést, a prediktív karbantartást és a közúti árufuvarozást is.
„Segítségével így a logisztikai cégek minimalizálhatják az üzemanyag-költségeiket, valamint csökkenthetik a szállítási időt, ezzel pedig hatékonyabb működés jöhet létre”
mondta Lovász Attila üzleti és mesterséges intelligencia szakértő, a SolutionX ellátási lánc és logisztikai szakértője.
Forrás: KRPR.hu
Hozzászólások