Cikkünk folyamatosan frissül!
Ahogy arról korábban már portálunk is beszámolt, közmeghallgatást hirdettek Debrecen Déli Ipari Parkjába tervezett CATL akkumulátorgyárral kapcsolatban. A közmeghallgatás megtartását törvény írja elő, az eseményt azonban
nem Debrecenben, hanem Mikepércsen tartják.
A gyárral kapcsolatos kérdéseket tegnapig lehetett eljuttatni a helyi önkormányzat online és offline elérhetőségeinek valamelyikére. A közmeghallgatás 17 órás kezdéssel indult volna, a meghívó szerint pedig
- Papp László, Debrecen polgármestere,
- Rácz Róbert, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Főispánja,
- és a CATL képviselője tájékoztatta volna az embereket.
Ez azonban nem fog megvalósulni. A helyszíni információk szerint
a meghívóban szereplők közül senki sem ment el a közmeghallgatásra. Pécskay Zoltán, az EDC Debrecen új vezetője veszi át a feladatot, hogy tájékoztassa a megjelenteket és válaszoljon a felmerülő kérdésekre.
A meghallgatást hatalmas érdeklődés övezi: a kezdés csúszott, át kellett rendezni a termet, hogy minden jelenlévő beférjen a Művelődési Házba.
Mikepércs polgármestere, Timár Zoltán (Fidesz-KDNP) szól elsőként a jelenlévőkhöz. Mint mondja, a főispán levelet küldött amiért nem tudott megjelenni az eseményen, ami szerint a környezetvédelmi hatóság készíti a hatástanulmányt szakértők bevonásával. Hozzátette:
a mai napig nem egyeztetett a településsel senki ( Mikepércs közel van Debrecen Déli Ipari Parkjához, ahol felépül a CATL üzeme – a szerk.), minden információról a sajtóból értesülnek. A szintén ebbe az ipari parkba tervezett EcoPro BM katódgyára már rendelkezik engedélyekkel, de ők sem tájékoztatták a települést semmiről.
Kiemeli, hogy Mikepércs csak a közigazgatási határain belül tud tenni bármit is, épp ezért
monitoring állomásokat építenek fel saját forrásból: mérni fogják a talaj, a talajvíz és a levegő minőségét is. Ennek a kivitelezését szeretnék minél hamarabb elkezdeni, hogy legyenek friss adataik is.
Szilágyi Balázs, a CATL Hungary Kft., kormányzati kapcsolatok vezetője is üzenetben juttatta el tájékoztatását a helyieknek: azt kérte,
ha van bármilyen meglátásuk, írjanak Debrecen jegyzőjének vagy a megyei kormányhivatalnak. A hatástanulmányt január 20-án az Új Városháza házasságkötő termében mutatják be a nyilvánosságnak 10 órától, ezt követően 30 napig lesz publikus.
Nem csupán a jegyzőnek, de a környezetvédelmi bizottságnak is lehet küldeni utána észrevételeket. A közmeghallgatáson elhangzik az is, hogy
Németországban már van CATL üzem, az ottani tapasztalatokat hozzák majd Debrecenbe. A világon jelenlegi összes e-autó csaknem egyharmadában CATL akkumulátor van.
Timár ezután elmondta, hogy a Főispán első reakciója az volt a beruházás kapcsán, hogy „nincs ügy, nincs miről beszélni, mert nem volt még benyújtva a hatástanulmány előkészítése.” Másodjára azt mondta, hogy már folyamatban van az ügy, így
nem nyilatkozhat.
A mai esemény Mikepércs polgármestere szerint azért fontos, mert itt most lehetőség nyílik beszélgetni erről a fontos és sokakat érintő ügyről. Kifejtette, hogy
a kormányhivatalnak kötelező lesz megtartani a 20-ai bemutatót, ami szintén közmeghallgatás lesz, ott kötelező lesz jelen lennie a CATL-nek is. Mindenkit arra biztat Timár, hogy legyen ott a januári, debreceni eseményen is.
Mint mondja, fideszes polgármesterként vállalta, hogy szervez egy közmeghallgatást, és mint mondja
politikai öngyilkosság szembe menni a gőzhengerrel, de muszáj. Itt élnek a szülei is, itt van a földjük is.
Hzzáteszi, hogy Mikepércs bár közel van a leendő üzemhez, nem profitál semmit a beruházásból és a későbbi gyárból. A jelenlévők közül szót kér egy Mikepércsen élő biológus-kutató. Mint mondja,
egy ekkora gyárnak saját víztisztító üzemet kell építeni. Szerinte napi 40 ezer köbmétert fog használni a gyár, ami megegyezik Debrecen napi fogyasztásával. A technológia adott, hogy a 40 ezer köbméter szennyezett víz megtisztulva kerüljön vissza a természetbe. Ha a technológiai fegyelmet betartja a gyár, akár problémamentes is lehet a működés. Ha viszont nem tisztítják meg a vizet a nehézfémektől, akkor az törvénysértésnek számít. Ezt lesz muszáj folyamatosan figyelni és monitorozni, majd nyilvánosságra hozni. Más esély nincs.
Érkeznek a lakossági kérdések. Elsőként egy környezetvédelmi vegyésztechnikus és egyben háromgyermekes édesanya kérdez. A zajszintről érdeklődik, szerinte azt is monitorozni kell, mert a gödi tapasztalatok rosszak. Egy erdősáv megoldás lehet, ami 10-20 decibelt is „megfogna” szerinte. A kérdéseket Pécskay Zoltán, az EDC Debrecen ügyvezetője válaszolja meg. Mint mondja,
a hatósági eljárás része a zajszennyezés is. Jövő év közepén kezdődik az építkezés. Németországban 3 évig épült, itt akár 2 év alatt is összejöhet. A vasúti transzfer halkabb, ami azért fontos, mert a BMW-gyár szomszédságában épül egy konténerterminál, ami a többi ipari parkot is kiszolgálja majd (ezt is).
Timár Zoltán veszi magához a szót ismét. Mint mondja, látott már egy tervet a 481-es út mentén tervezett erdősávról, de megismétli, hogy Mikepércs közigazgatási határain belül tudnak csak intézkedni. (A 481-es az az új út, ami a 47-est köti össze az M35-tel – a szerk.)
Prof.Dr. Fábián István vegyész is jelen van a közmeghallgatáson. Mint mondja,
attól tart, messze más lesz a valóság, mint a hatástanulmány. Szerinte, ha félremegy valami, nem áll le a termelés. Sokan keresték meg mostanában, de nem tud mit mondani, mert nincsenek információk a CATL felületein arról, hogy hogyan dolgoznak. Szerinte nincs olyan technológia, ami teljesen megszűri a nehézfémektől a vizet.
Egy helyi lakos az úthálózat fejlesztését szeretné, mert már most is zsúfoltak az utak, aggódik az építkezés alatti extra forgalom miatt is. Pécskay válasza:
lesz útfejlesztés. Lesz keleti elkerülő, illetve bevonják a vasutat is. A Déli Ipari Parkban 10 ezer ember fog dolgozni. Még a HÉV ötlete is felmerült.
Egy mikepércsi nő a következő kérdező: sok mikepércsi dolgozik a Déli Ipari Parkban, nekik a gyerekeik sokszor átkerülnek debreceni bölcsikből, ovikból a mikepércsibe, viszont az itteniek telítettek. Kérdése, hogy fog-e segíteni a problémán Debrecen?
A polgármester szerint egyelőre csak a negatívumát érzik a Deli Ipari Parknak, a zaj és a forgalom miatt, de pénzt nem kapnak. 67 millió az iparűzési adóbevételük, ami nagyon kevés.
Papp László segítségét fogja kérni, hogy kapjanak részesedést a sok debreceni bevételből.
Varga Zoltán a DK helyi képviselője nem politikusként, hanem debreceni lakosként vett részt az eseményen, ezt többször is hangsúlyozza. Azzal kezdi, hogy
látta, hogy a régészeti feltárások már nyáron elkezdődtek, holott hivatalosan még nincs engedélye a beruházásnak. Szerinte nem csak arról kellene beszélnie a politikának, hogy milyen jó lesz, hanem arról is, hogy mi lesz, ha gond lesz. Majd felhozta Göd esetét, hogy a kormány egy tollvonással elvette a pénzt. Mint mondja, volt Gödön, naponta háromszor kell átfúvatni a gyárat levegővel, mert berobbanhat. Olyan hangos, mint egy repülő.
Szerinte az is érdekes, hogy a CivAqua első üteme a BMW-nél megy el, hiszen ott lesz az akkumulátorokat összeszerelő-üzem is. Mint mondja, szerinte bűn, hogy hatástanulmány nélkül már zajlik a projekt.
Pécskayhoz intézi a következő kérdéskört: mint mondja, a rétegvíz déli irányba folyik, így Mikepércs kifejezetten veszélyeztetett lehet. Az EDC ügyvezetője szerint
a DIP szennyvízhálózata a városi szennyvízhálózatra van kötve, az meg a Tócóba kerül. Mint mondja, a januárban nyilvánosságra kerülő dokumentumokból minden kiderül majd.
Fábián veszi ismét magához a szót:
Egy helyi lakos a Déli Ipari Parkban folyó jelenlegi és jövőbeli építkezések kapcsán arra volt kíváncsi, hogy hol fog lakni a sok vendégmunkás, aki építi a gyárakat és majd hol fognak lakni az azokban munkát vállaló emberek. Szavaiból kivehető volt, hogy Mikepércset félti. Timár válaszában elmondta, hogy soha nem támogatta és soha nem is fogja támogatni, hogy Mikepércsen munkásszálló épüljön (Debrecen-Józsán épp ma adtak át egyet – a szerk.).
Egy újabb kérdés következett, egy helyi hölgy arra volt kíváncsi, hogy a CATL fúrhat-e kutat magának és elveheti-e a talajvizet a gyár területén. Mikepércs polgármestere válaszában elmondta, hogy a talajvíz az állam tulajdona, aki azt önhatalmúlag kiveszi, bűncselekményt követ el.
A rendezvény 17:00-ra volt meghirdetve, de a tumultus miatt csak később tudott elkezdődni. Akkor jelezték, hogy 19:00-ig fog tartani, de a csúszás és a feszült hangulat miatt nem vették olyan komolyan a perceket. Még egy kérdésre volt lehetőség. Az utolsó felszólaló azt kérdezte, hogy mikor lesz megint ilyen esemény. A polgármester visszakérdezett: „Mikor legyen?”
Timár Zoltán megmutatta, hogy a politikánál fontosabb a szülőföld, a család, az értékek. Ezen az estén jelesre vizsgázott emberként.
Hozzászólások