A cívisvárosi projekttel párhuzamosan futó barcelonai FutureMob adatait több szempontból is felülmúlta a magyar résztvevők teljesítménye.
Három hónap után véget ért a DebrecenMob internetes kihívás, aminek az aktív és fenntartható közlekedésre való ösztönzés volt a fő célja. Ahogy arról korábban beszámoltunk, spanyol mintára indult a program, melyben két legyet üthetett a város és a szervezők egy csapásra: helyi vállalkozások által felajánlott jutalmakkal ösztönözték a résztvevőket a környezettudatos közlekedésre, az értékes téteken keresztül pedig a helyiek jobban megismerhették a résztvevő debreceni cégeket. 3 hónapig tartott a verseny, amiben a megtett kilométerek száma döntött. Bárki regisztrálhatott, aki rendelkezett okostelefonnal. A helyi nagyvállalatokat is megszólították: aki több dolgozóját tudta ösztönözni a részvételre, az szintén jutalomban részesült.

A DebrecenMob hatása Debrecen közlekedésére
A DeberecenMobot szervező EDC Debrecen szerint, az eredmények segíteni fogják a várostervezők munkáját, ugyanis a kampány végére nagy mennyiségű adat gyűlt össze az utazási szokásokról, közlekedési módokra bontva, anonim módon, melyeket honlapjuk hőtérképén meg is lehet tekinteni. Az adatokból kiderül, hogy melyek a munkába járás szempontjából kiemelten fontos útvonalak Debrecenben, hol közlekednek kerékpárral, hol gyalog, hol működnek a legmagasabb kihasználtságon a tömegközlekedési eszközök. A szervezők szerint : “Ezen információk alapján számos javaslatot lehet tenni a városi közlekedés fejlesztése érdekében, többek között alapul szolgálhat új kerékpárutak létrehozásához,a gyalogos forgalom által preferált átkelőhelyek biztonságosabbá tételéhez (pl. okoszebrák kijelölésével), vagy pedig a közösségi közlekedés hatékonyabbá tételéhez.”
A projekt végén a kihívást szervező EDC Debrecen Város- és Gazdaságfejlesztési Központ kielemezte az adatokat, amik meglepő eredményekkel szolgáltak. A szerkesztőségünkhöz eljuttatott sajtóközleményből kiderül, hogy
összesen 1035 felhasználó vett részt a programban, több, mint 138.000 km-t tettek meg környezetkímélő módon, ami 42.000 kilogrammal kevesebb CO2 kibocsátást eredményezett (ez körülbelül 50 háztartás éves energiafogyasztásából származó kibocsátás), valamint csaknem 10.000.000 forintot spóroltak meg az autós közlekedéshez képest.

A Debreceni Egyetem, az NI Hungary Kft., RR Donnelley Kft., OerlikonEldim Kft., a Schaeffler Magyarország, a Krones, valamint a BMW Group mellett további 23 vállalat versenyzett egymással, és ösztönözte dolgozóit a fenntartható közlekedésre. Közülük első helyen a Debreceni Egyetem végzett, 51.000 kilométernyi út megtételével.
A kihívás résztvevői között két kérdőívvel monitorozták a közlekedési szokásokat a projekt kezdetén és a végén.
Az első kérdőív eredménye szerint a válaszadók:
- 23%-a otthonról dolgozott
- 13% inkább sétált
- 10% pedig a kerékpárra váltotta a korábbi közlekedési eszközét.
A második kérdőív szerint a válaszadók:
- 2/3-a szerint a kihívás hatására módosított a szokásain
- több, mint 50%-a az autót használóknak vallotta, hogy a kezdeményezés hatására otthon hagyta személygépjárművét
- 43%-a pedig már korábban is fenntartható módon közlekedett.

A projekt végére Debrecen 3x annyi felhasználóval rendelkezett, mint a 15x akkora Barcelona, a résztvevők pedig akkora távolságot tettek meg fenntarthatóan, amivel több, mint 3x meg lehetne kerülni a Földet.
derül ki az összesített adatokból.
Hozzászólások