2019 januárjában dőlt el, hogy együtt maradhat a Déri Múzeumban a trilógia.
Harminc éve látható Munkácsy Mihály alkotása, a Golgota Debrecenben, a Déri Múzeumban– idézi fel intézményében a közlemény.
Mint írják, a Munkácsy Teremben látható, Krisztus szenvedéstörténetét feldolgozó monumentális alkotások első alkalommal
1995. augusztus 25-én, a Déri Múzeumban voltak láthatók együtt.
A trilógia különösen fontos mind Debrecen városának, mind a Déri Múzeumnak, hogy itt valósulhatott meg először a három mű együttes bemutatása. A kommüniké szerint a Déri Múzeumba látogatók a „művészetek templomában” tekinthetik meg a különleges megvilágításban kiállított műveket.
A trilógiának egyébként nem volt egyszerű a története, amit a közvélemény is feszült figyelemmel kísért.
A 2015-ös év óriási eredménye volt, hogy a Magyar Értéktárprogram keretéből sikerült megvásárolni a Krisztus Pilátus előtt című festményt, így a sokszor utaztatott mű végleges helyett kapott a múzeum épületében. A három alkotás közül már csak a Golgota helyzete nem rendeződött, erre 2019. január 9-ig kellett várni. A mű tulajdonosával folytatott tárgyalások sikerrel jártak, és ami nem sikerült a magyar államnak 135 éve, az végre beteljesedett és együtt maradhattak a Krisztus-trilógia darabjai!
A Golgota
(1884, olaj-vászon 460×712 cm)
Munkácsy 1881-től dolgozott második festményén, amely Krisztust ábrázolta a kereszten. Egyszer, munka előtt önmagát is felköttette egy keresztre (De Suse márki fényképe őrzi a jelenetet), hogy érezze a fájdalmat. Tizenöt vázlat és tanulmány után végül
1884 húsvétjára készült el a kép.
Sedelmeyer visszahozatta a Krisztus Pilátus előtt-et Skóciából, és párizsi palotája udvarán egymással szemben mutatta be a két vásznat. A siker olyan jelentős volt, hogy a kép látogatásának eseményét még Maupassant is megörökítette a Szépfiú (Bel ami) című regényében.
A másodbemutató Budapesten, a régi Műcsarnokban (ma Képzőművészeti Egyetem) volt 1884 szeptemberében. Ekkor a festő úgy nyilatkozott, hogy most már új képre gondol, a feltámadásra, az eszme győzelmére.
Ez a terve nem valósult meg, mert a magyar egyházi vezetők pénzgyűjtési akciója a két festmény itthon tartására nem volt sikeres. Sedelmeyer túl magas árat szabott, tovább vitette a Golgotá-t. Európai diadalútja után ezt is New Yorkban mutatták be, és ezt is John Wanamaker vásárolta meg.
A Golgota 107 év után, 1991 őszén érkezett ismét Budapestre. 1992–93-ban restaurálta Szentkirályi Miklós, Lente István és Menráth Péter. 1993 húsvétján Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban, 1993 Szent István-napjától – éppen harminc esztendeje – a Déri Múzeum Munkácsy Termében látható.
A történet képekben
Harminc évvel ezelőtt, 1993. augusztus 3-án Budapestről megérkezett Munkácsy Mihály Golgota című festménye a Déri Múzeumba.
1. Tűzoltó daru emeli be az épületbe a régóta várt műalkotást.
2. A kupolaterem középső ablakán nagy odafigyeléssel és még több aggodalom mellett emelték be a művet.
3. A teremben Sz. Kürti Katalin művészettörténész hosszú kutató munka eredményeként örömmel vette át a Munkácsy-trilógia második darabját.
4. A tűzoltók láda nélkül szállítják a Munkácsy Terembe a Golgotát.
5-6. A feszítő kereten rögzített, díszkeretbe helyezett festményt falhoz emelik és rögzítik.
7-8. A Múzeumok Éjszakájának hagyományos látványa a Munkácsy Teremben.










Hozzászólások