Legutóbb hétfőn emelkedett a benzin ára, ezzel már történelmi magasságokba emelkedett. Alapvetően is fontos legtöbbünknek az üzemanyaggal való spórolás, de most talán még többen gondolhatjuk úgy, hogy minden csepp benzint meg kell becsülnünk. Az autónavigátor készített egy összeállítást arról, hogyan takarékoskodhatunk a legegyszerűbben a mindennapokban. Íme!
1. Sebesség
Természetesen a legfontosabb, különösen autópályán, hogy ne menjünk túl gyorsan, hiszen a fogyasztást jelentősen befolyásoló légellenállás is a sebességgel négyzetesen nő. Befolyásoló tényező a levegő sűrűsége is, így tehát párás vagy esős időben már csak a fogyasztás (és persze a biztonság) miatt is érdemes visszafogni a tempót. Számos nyugat-európai országban vették már vissza ahhoz képest az engedélyezett sebességet, pontosan a fogyasztás és az emisszió csökkentése érdekében.

Az sem mellékes persze, hogy ha csak a 120 km/órás tempót célozzuk meg, akkor az jellemzően sokkal tartósabban autózható, mint a 130 km/órás, nem kell annyiszor lassítani, gyorsítani, ami extra energiabefektetés és fogyasztás, hiszen, ahogy fizika órán is tanultuk:
a legkisebb energiabefektetést az egyenletes tempó tartása kívánja.
Így nem csak benzinből, de például fékből is kevesebb fogy (persze a lassítások “hatékonyságát” is lehet javítani, ha akkor villanymotorral generátorüzemben töltünk egy akkumulátort, amiből később hajtani tudunk, de örökmozgót a veszteségek miatt így sem kapunk.)
2. Tömeg
Ez is olyan mint a sebesség, minél nagyobb, annál többet fogyaszt az autó. Nyilván az autó tömege adott, az utasokat is nehéz és csaknem értelmetlen egy-egy út előtt diétára fogni, annak viszont igenis van értelme, hogy ne hurcoljuk magunkkal fölösleges dolgokat az autóban. Például ne utaztassuk nyáron a téli külföldi utakkor sokszor elvárt hóláncot, pakoljunk ki minden egyéb fölösleges dolgot az autóból, akár a nem szükséges harmadik üléssort is, s ha például sárban autóztunk, azt is mossuk le (leginkább a kerekekről, de a kerékdobokból is), hiszen tudjuk, a sár is nehéz.
3. Légellenállás
Azon túl, hogy a sebességgel négyzetesen nő, az alaktényező és a levegő sűrűsége is befolyásolja alakulását. Nyilván sokat számít, ha egy autó alaktényezője jó, s ezért lehet sokkal jobb autópályás fogyasztást elérni egy Toyota Priusszal, mint mondjuk a – ráadásul kisebb és szűkebb – C-HR-rel, ugyanakkor ha lusták vagyunk, s fent hagyjuk a nem használt tetőcsomagtartót az autón, akkor – modelltől függetlenül – nem fogjuk tudni kihasználni a forma “tudását”, amin bizony a fejlesztők a szélcsatornás elemzésekkel sok-sok időt dolgoztak. Nem csupán autópályán, akár országúti tempónál is literes mértékű többletfogyasztást eredményezhet a fent hagyott tetőcsomagtartó, de akár deciket jelenthet az is, hogy megfelelő dísztárcsák vannak-e az autón, vagy csak a pőre felnik.
4. Megfelelő gumiabroncs választás
Vannak olyan gumiabroncsok, amelyek kifejezetten a fogyasztásra vannak optimalizálva. Ezek tudásáról az abroncscímkék és a gumitesztek is regélnek. Valóban érdemes foglalkozni a kérdéssel, ugyanis csupán az abroncsban is lehet akár 10 százaléknyi különbség. Persze nem csupán abroncsvásárláskor ajánlott a gumikra figyelni, hanem rendszeresen, mégpedig az állapotukon túl a nyomásukra. Egyrészt havi egy ellenőrzés mindenképp ajánlott, hiszen az alacsony guminyomás azon túl, hogy többletfogyasztást, extrém kopást is eredményez. Ugyanakkor arra is kell figyelni, hogy ha teljes terheléssel (teli utas és/vagy csomagtérrel) autózunk, akkor a guminyomást ehhez kell igazítani, úgy ugyanis az 1-2 személyes használatban megfelelő nyomás már alacsony lesz, s jönnek a már említett negatívumok.
5. Induljunk időben!

Hasonlóan fontos kérdés, mint a sebesség, viszont ellentétes módon. Ha ugyanis a legnagyobb csúcsban indulunk útnak, például péntek délután a Balatonra, vasárnap délután/este onnan a fővárosba, akkor bizony az lesz a problémánk, hogy nem fogunk tudni kellő tempóval, meg persze egyenletesen haladni, s ugyanez a probléma jellemzően a reggeli/esti órákban a nagyvárosokban is. Gondoljuk végig, biztosan akkor kell indulnunk, ha igen, akkor biztosan autóval? Ha valamit épp időre, épp akkor kell szállítani, akár egy autót egy adott címre, akkor nyilván, de ellenkező esetben simán lehet, hogy tudunk “optimalizálni” – vagy az időn, vagy a közlekedési eszközön, hiszen a nagyvárosi autós átlagtempó sok esetben kerékpárral vagy akár még tömegközlekedéssel is hozható, igaz ahhoz, hogy utóbbi kaputól kapuig igaz legyen, már igen zsúfolt útszakaszok kellenek.
6. Az autó műszaki állapota
Nem nehéz belátni, az autó általános állapota, motorjának kopottsága, fékjeinek, csapágyainak szorulásmentessége mind-mind befolyásolja a fogyasztást is. Így aztán örök érvényű, s az egyre magasabb üzemanyagáraknál talán különösen igaz, hogy a karbantartáson nem érdemes spórolni. Igaz, sajnos nem csak az üzemanyagárak emelkedtek, hanem minden más is, így tehát az autók szervizelése sem lett olcsóbb. Ugyanakkor minél hamarabb megjavítunk egy-egy hibát az autóban, az annál kevesebb egyéb alkatrészre lesz hatással, szóval csakis ajánlani tudjuk. Hasonlóképp a fenti tanácsok megfogadását is, amelyek a pénztárcák visszafogott apasztása mellett egyszerre szolgálják a környezet szerényebb terhelését és a közlekedés biztonságának fokozását is – ezek össztársadalmi szinten ugyancsak komoly összegeket spórolhatnak meg.
Hozzászólások