Gyakran mondják, hogy jobb helyeken akkor, és oda építenek járdát, ahol azt kitapossák a gyalogosok. Debrecenben ennek egy sajátos formáját lehet megtekinteni a Füvészkert utcán: Kerékpárútra vezető „járda”. Vette észre a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE)
Néhány éve a Hunyadi utca és a Füvészkert utca között kerékpáros kapcsolatot alakítottak ki úgy, hogy a Hunyadi utca felől egy egyirányú kerékpárútról lehet ráhajtani a Füvészkert utcára.
A rövidke szakaszt kezdetektől fogva a gyalogosok tömegével veszik igénybe, mert ezen keresztül lehet a leggyorsabban átjutni a Darabos utcára vezető gyalogátkelő és a Füvészkert utca között. Ez gyakran teremt konfliktushelyzeteket a gyalogosok és kerékpárosok között.
A Füvészkert utcai csatlakozás kialakításkor csak a gépjárművekkel közlekedők igényeit vették figyelembe. A kerékpáros kapcsolat is utólag lett bepréselve oda, ahol elfért. A gyalogosan közlekedők igényeit nem vették figyelembe, hiszen a szabályos út nem csak kerülőt jelent, hanem eggyel több gyalogátkelőt is.
Persze lehet azt mondani, hogy be kell tartani a szabályokat, de a szabályokat úgy kell kialakítani, hogy azok észszerűek és logikusak legyenek. Az eleve rosszul kialakított infrastruktúra konfliktushelyzeteket teremt. Ezt koronázza meg az, hogy zúzottkővel terítették le a kitaposást.
Debrecenben az utóbbi időben sokat bővül a belvárosi forgalomcsillapított zóna, ami hozzájárul ahhoz, hogy élhetőbb legyen a város, azonban a kitaposás ilyen módon történő kialakításának rossz üzenete van. A „hallgatólagosan legalizált” helyzetben, gyalogátkelő hiányában bármilyen körülmény esetén a gyalogosoké a felelősség, ha a rosszul belátható ívben egy autó elüt valakit. Ha a „zöld” átállás a cél, akkor jobban figyelembe kellene venni a gyalogosan közlekedők igényeit, különösen egy belvárosi forgalomcsillapított zónában.
A DERKE szerint a helyzet rendezése érdekében az érintett útszakaszt teljesen át kellene alakítani, hogy gyalogosan és kerékpárosan is konfliktusok nélkül lehessen használni.
Forrás: DERKE – Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület










Hozzászólások