2018 nyarán egy csigajelmezes aktivista lefutotta a Mátészalka és Debrecen között közlekedő személyvonatot, hogy felhívja a figyelmet a vonal lassúságára. Noha a MÁV a Telexnek küldött közleménye szerint azóta nagyjából egymilliárdot fordítottak a szakasz fejlesztésére, a két város közti menetidő alig változott – olvasható a Telexen, a DERKE is reagált.
Négy éve országos híre ment a videónak, amiben a Mátészalka Leaks nevű civil csoport csigának öltözött aktivistája lefutott a Debrecen–Mátészalka-vonalon egy személyvonatot. A humor eszközével arra szerették volna ráirányítani a figyelmet, hogy a rendszerváltás óta egyik politikai erő sem tett igazán a Mátészalka-Debrecen vasútvonal állapotának a javításáért, és halaszthatatlanná vált a vasútvonal teljes átépítése.
Akkor a vasúttársaság azt ígérte, hogy az érintett szakaszon 60 km/óráról 80 km/órára növelik a sebességet. A Telex kérdésére a Magyar Államvasutak szerint az elmúlt négy évben körülbelül egymilliárd forintot költöttek a sebességkorlátozások megszüntetésére, azok megelőzésére és a közlekedési feltételek javítására.
- 2018 óta 23 kilométernyi szakaszon tudták növelni a sebességhatárt, és emellett „a vonatok menetrendszerűsége is javult”.
- A tavalyi és az idei első négy hónap adatai alapján 10 vonatból 9 pontosan érkezett.
Egy Debrecen–Mátészalka-út a MÁV menetrendje szerint átlagosan több mint másfél órát vesz igénybe: a légvonalban nagyjából 75 kilométeres út 1 óra 40 perc (autóval is nagyjából 1 óra 20 perc).
4 év után csak néhány perces különbségek figyelhetők meg. Például egy délutáni, 15.03-kor induló mátészalkai vonat 2018-ban még 1 óra 45 perc alatt ért be Debrecenbe, most 15.04-es indulással 1 óra 41 perc alatt teszi meg az utat.
Újítás egy Csengerből 5.34-kor induló személyvonat, amelyet a több iskolában is bevezetett 8.30-as iskolakezdés miatt állított be a vasúttársaság. A személyvonat Mátészalka érintésével 8.01 perckor érkezik meg Debrecenbe, ami 7 perccel rövidebb menetidő, mint a 7.04-kor Mátészalkáról induló vonaté.
A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület szerint a vasúti pálya korossága miatt nem érezhető a menetrendben a fejlesztés hatása. A szokásos karbantartással és lokális beavatkozásokkal ezen a pályán már nem lehet csodákat tenni! Már az is különlegesnek számít, ha valahol sikerül a pályára engedélyezett maximális sebességet visszaállítani. Ahhoz, hogy a menetrendben is érezhető javulás legyen a vonal teljes átépítésére lenne szükség, amit hiába terveznek, ha a források döntő többségét a Budapest elővárosi vonalak kapják.
olvasható a DERKE Facebook-oldalán.
- A MÁV közleménye arra is kitér, hogy ezen a vonalon több vasúti kocsi esztétikai felújításon esett át, több mozdonyba új motorokat szereltek be.
A helyzetet tovább rontja, hogy Debrecenből, ami az Észak-alföldi régió központja, közvetlenül busszal sem lehet eljutni Mátészalkára. A menetrendek.hu-n olvasható járatlistából kitűnik, hogy sokszor két átszállás is szükséges, így az utazás menetideje gyakran a vasúti úténál is hosszabb.
Féléve mi is megírtuk, hogy milyen a vasúti közlekedés Debrecen környékén.
Forrás: telex (Keresztes Bence) és DERKE
Hozzászólások