Választási témát is kaptak a magyarból középszinten érettségizők: lerobbant épületekről, hiányzó intézményekről írhatnak levelet lakhelyük önkormányzati képviselőjének – írja az eduline.hu. Egy felnőtteknek szóló mesét, valamint egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kaptak a magyarérettségi második részében a középszinten vizsgázók.
Az érvelési feladatban a diákoknak olyan „újabb igényekhez, szokásokhoz, nemzetközi trendekhez” kapcsolódó ünnepekről kell értekezniük, mint a Valentin-nap vagy a halloween, 120-200 szavas szöveget kell alkotniuk. Akik nem ezt a feladatot választják, azoknak a hivatalos levél formai követelményeivel kell tisztában lenniük. A „gyakorlati szöveg alkotása” egészen aktuális kérdésekkel foglalkozik: a diákoknak a helyi önkormányzati képviselőnek kell levelet írniuk – meg kellett nevezniük olyan leromlott állapotú épületeket és hiányzó intézményeket, amelyet fejleszteni vagy építeni kellene.
A „barátság szociológiájáról” szóló könyvismertető cikket kaptak a magyarból középszinten érettségizők – ez alapján kell megoldaniuk tíz feladatot. A két és féloldalas szöveg a „barátságkutatásról” – többek között a barátság születéséről és fogalmáról – szól, a könyvismertetőben több szociológiai fogalom is szerepel.
Nehéz szöveget kaptak a diákok a középszintű magyarérettségi szövegértési részében, a lassabban olvasó vizsgázók kifuthatnak a 90 percből – mondja az Eduline által megkérdezett szaktanár, aki szerint ez a szöveg nehezebb, mint a tavalyi. A szöveg kifejezetten nehéz, mert nagyon sok tudományos kifejezés van benne – igaz, ezek egy részéhez a szöveg szerzője a lábjegyzetben magyarázatot ad. „Tudományos munkákra is sokat hivatkozik a szerző, elképzelhető, hogy az átlagos vagy az átlagnál egy kicsit gyengébben teljesítő diákok a szöveg láttán a kardjukba dőlnek” – fogalmazott a szaktanár, aki szerint a szöveghez kapcsolódó kérdések egyértelműek, „de attól tartok, hogy a lassabban olvasó gyerekek ki fognak futni a 90 percből”.
A műértelmező szövegalkotási feladatot választó érettségizőknek egy Balázs Béla-mesét kell elemezniük – alighanem sokakat meglepett a választás, mert a középszintű magyarérettségi egyik műelemző feladata általában egy novellához kapcsolódik (igaz, olyan is előfordult már, hogy balladát kaptak a diákok).
Az összehasonlító műelemzést választó vizsgázóknak egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kell elolvasniuk, majd összevetniük. Az elemzés szempontjai és maguk a művek jól passzolnak az érettségizők korosztályához, az egymás után következő generációk viszonyára is ki kell térni az esszében a két költemény alapján.
Fotó: Czeglédi Zsolt, MTI
Hozzászólások