Tévhitek szinte mindig voltak, vannak és lesznek – mondhatni, bármivel kapcsolatban, így a karácsonyi ünnep körül is leng néhány. Az Index gyűjtéséből szemezgettünk.
1. tévhit: a Jingle Bells karácsonyi dalnak íródott
A Jingle Bells az egyik legismertebb angol nyelvű karácsonyi dal. Eredetileg az amerikai hálaadásra íródott, és One Horse Open Sleigh volt a címe. Végül a szöveget megváltoztatták, hogy passzoljon a karácsonyhoz.
2. tévhit: Jézus egy istállóban született
A történet szerint Jézus egy istállóban született, haszonállatok és pásztorok vették körül, mivel a fogadóban nem volt hely. Ian Paul tiszteletes, lelkész és bibliakutató azonban azt állítja, hogy Jézus Krisztus nem istállóban született, hanem egy családi ház zsúfolt szobájában. Szerinte a tévhit az eredeti görög szöveg rossz fordításából származik.
3. tévhit: többen lesznek öngyilkosok karácsonykor
Gyakran mondják, sőt a Nagykarácsony című filmben is megjelenik, de a kutatások szerint karácsonykor nem nő meg az öngyilkosságok száma. Ez annak is betudható, hogy az összejövetelek és az érintkezés éppen ellenkezőleg hat, az embereket vidámabbá és pozitívabbá teszi. Az öngyilkosságot elkövetők száma újévkor nő meg.
4. tévhit: a Mikulás modern képét a Coca-Cola alkotta
1931-ben a Coca-Cola megbízta Haddon Sundblom festőművészt, hogy készítsen olyan képeket, amelyeken a Mikulás egy üveg kólából iszik. Sundblom Mikulás-ábrázolásai óriási népszerűségre tettek szert, de nem lehet azt állítani, hogy Sundblom találta fel a Mikulás modern képét. Már a 20. század elején is gömbölyded, vidám, vörös ruhás, hosszú szakállú férfiként ábrázolták a Mikulást. Emellett egy Louis Prang által 1885-ben rajzolt üdvözlőlapon egy olyan Mikulás látható, akinek a kinézete gyakorlatilag megegyezik a ma ismert Mikuláséval.
5. tévhit: karácsonykor tetőznek az árak
Az alapvető közgazdasági elmélet szerint karácsony előtt megnő a kereslet az ünnepre jellemző áruk, például bizonyos élelmiszerek vagy fogyasztási cikkek iránt. Az empirikus kutatások azonban ennek ellenkezőjét mutatják – a Warner és Barsky kutatópáros csökkenő árakat talált az olyan fogyasztási cikkek esetében, mint például az akciófigurák, az elektromos szerszámok és a konyhai kisgépek.
Forrás: Index
Hozzászólások