Miután Prikler Mátyás legújabb filmje külföldön, Rotterdamban, valamint a kolozsvári Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválon sikeresen szerepelt, Debrecen abban a megtiszteltetésben részesült, hogy 2023. december 4-én este hazánkban először itt mutatták be a Hatalom című alkotást. A beszélgetéssel egybekötött premier előtti díszelőadáson jártunk.
Nyomasztó tájra, a szlovák, cseh és magyar koprodukciónak köszönhetően valahová a Felvidék havas tájaira repít bennünket Prikler alkotása. Az elmaradott, hideg-rideg miliő ez esetben rengeteget hozzátesz a sztorihoz: egy lélektani thrillerbe hajló krimivel állunk szemben, amelyben a hatalom szorítása több szempontból sem úgy csapódik le a kisemberen, ahogy azt itt, Kelet-Közép-Európa vidékén megszokhattuk.
És ez utóbbi kitétel lesz az, ami Prikler alkotását igazán különlegessé teszi. Adott ugyanis egy külügyminiszter, Berger (Jan Kačer), aki épp az EU vízügyekért felelős posztjáért verseng egy másik politikustársával. Csakhogy a választási kampány kellős közepén történik egy baleset: a miniszteri szintű vadászaton Berger véletlenül egy élő embert, egy fiatal hajtót, nem pedig egy vadat lő le. Ahogy az várható lenne, a sikeres EU-s kampány érdekében az ügyet mindenképp el kéne sikálni valahogy, s erre a miniszter bennfentesei meg is találják a szerintük megfelelő embert. A helyszínre küldik a Hajdu Szabolcs által kiválóan alakított Steiner titkosszolgálati ügyvédet, hogy kerítsen valakit, aki jó pénzért magára vállalja a gyilkosságot.
Eddig egy merő, és minden elemében ismerős korrupcióval állunk szemben, nem vitás.
Csakhogy Prikler olyan emberi és ezzel összefüggésben olyan morális tényezőkkel fűszerezi meg ezt a számunkra nagyon is „szokásos” politikai szituációt, amely egészen más és magasabb szintre emeli a filmjét.
Bergerről ugyanis kiderül, hogy ő nem szeretné elsikálni az ügyet, inkább lemond minden posztjáról, mert neki – van még ilyen a politikában, kérdezhetnénk? – az emberi tartás és az erkölcsi tisztaság fontosabb. Ám az ellenfele, a szintén azonos EU-s posztért induló politikustársa annyira amorális figura, hogy Berger inkább mégis bevállalja az eltussolást, hisz ha az ellenfele kerül az EU-ba, tisztában van vele, hogy sem össztársadalmi, sem pedig össznépi szinten nem sok jóra lehet számítani.
Plusz ott van Steiner magánélete, akiről az első képkockák egyikén kiderül: halálos beteg, négy hónapja van hátra, és a családos, feleségével épp a második gyermeküket váró férfinak szintén döntenie kell: jó pénzért – halála után is biztosítva a családja jólétét – elvállalja ennek a korrupt ügynek a véghezvitelét, azaz kreál egy gyilkost, hogy ezzel mentse Bergert, vagy nem hajlandó feladni a saját morális tartását.
Olyan kérdések, dilemmák elé állítja tehát a rendező a szereplőit, amellyel eléri: bárhogy is döntsenek, és főleg: döntsön Steiner, szimpatikussá tud válni a szemünkben a karaktere. Mert személyében végig a dilemmázó — ráadásul nagybeteg — embert látjuk magunk előtt, aki nemcsak a nagypolitika érdekeit, hanem a saját és a családja jóllétét is figyelembe kell, hogy vegye a döntésekor.
Azt nem árulom el, hogy Steiner hogyan dönt, azt viszont mindenképpen jelezni szeretném, hogy minden eddigi elismerésem ellenére az alkotásban azért jócskán maradtak elvarratlan szálak.
Ha jóhiszemű akarok lenni, azt mondanám, hogy egyes történetelemek kibontását az okos és figyelmes nézőre bízza Prikler, ha rosszmájúan állnék a dologhoz, de nem akarok, akkor azt mondanám, hogy egyszerűen nem fejezett be bizonyos részeket, amelyek a gondolkodni kevésbé szerető befogadót akár zavarhatják is.
Példának okáért nem igazán lehet tudni, hogy mi lesz a további sorsa annak az oknyomozó újságírónak, aki Steinerrel kb. egy időben épp ellentétes szándékkal érkezik a térségbe: hogy leleplezze a korrupciógyanús ügyet. Vagy az sem derül ki – csak erős sejtéseink lehetnek –, hogy mire készült a megölt fiú, Ádám ikertestvére, Éva (Mária Zaujecová), amikor a film utolsó képkockáján úgy néz a szemünkbe, hogy attól a hideg is kiráz bennünket. Mintha bosszút esküdne — ám ezt is csak gondolhatjuk, mert mindezt kimondani nem hallhatjuk tőle.
Mindezen elvarratlan szálak és hiányosságok ellenére megrázó, megrázóan különleges alkotást láthatott premier előtt az Apolló mozi közönsége. A film főszereplője, Hajdu Szabolcs pedig egy közönségtalálkozó keretében további kulisszatitkokat osztott meg a nagyérdeművel.
Gyürky Katalin










Hozzászólások