Átfogó, nagyszabású változások lépnek életbe augusztus elsejével Debrecenben. A változtatásokról hétfőn Papp László polgármester tartott tájékoztatót, az erről szóló közleményt változtatás nélkül, hasznos infografikákkal mutatjuk.
Új Közlekedési Koncepció
Debrecen azt a célt tűzte ki maga elé, hogy minden területen az ország keleti központja, valódi regionális központ legyen. Megállapíthatjuk, hogy ez a célkitűzés a mindennapjaink részévé vált. A város bővülő gazdasága, a város nappali népességének jelentős növekedése, a repülőtér forgalmának folyamatos erősödése, a város és az agglomeráció lakossága által használt járművek számának gyors növekedése mind azzal járnak, hogy új és hatékony megoldásokhoz kell nyúlni a városi közlekedés területén.
Ezt az állítást két példával szeretnénk alátámasztani. A befizetett gépjármű adó adatok szerint 1999-ben csaknem 55 ezer jármű után fizettek súlyadót Debrecenben, míg 2016-ban, már több, mint 90 ezer után, amely 60 százalékot meghaladó növekedést jelent. A forgalmi adatok alapján megállapítható, hogy a Kossuth utca – Burgundia utca csomópontjában naponta több, mint 55 ezer autó halad át. Ezt a terhelést a jelenlegi forgalmi rend mellett nem bírja a csomópont.
Fontos leszögezni, hogy a most bemutatott közlekedésszervezési program egy összefüggő koncepcióként hoz változásokat Debrecen közlekedésében. A program minden eleme egyformán fontos, bármelyik csomópont kivétele a programból az egész átalakítás hatékonyságát rontaná le.
A tervezők feladata az volt, hogy az egész városra és nem egyes városrészekre vonatkozóan készítsék el a koncepciót és hozzá a terveket. Másfél éve dolgozunk azon, hogy a lehetőségekhez képest a legjobb programot, ahhoz pedig a szükséges forrást tudjuk biztosítani. A 2019-ig tartó önkormányzati ciklus egyik legfontosabb feladatának tartjuk a közlekedés feltételeinek radikális és jelentős fejlesztését. Nem csak egy koncepcióval, hanem konkrét programmal, azon belül kész tervekkel álltunk elő, amelyhez a szükséges pénz is rendelkezésre áll, így áprilisban el tudjuk kezdeni a megvalósítást. Egy ilyen program végrehajtásához nem csak szándék, hanem képesség is szükséges, értve ezalatt a szükséges források meglétét, valamint számos feltétel teljesülése is elengedhetetlen. Nyugati kiskörút elkészült két szakasza nélkül nem beszélhetnénk a Szent Anna-Miklós és a Kossuth-Széchenyi utcák egyirányúsításáról.
Az Új Főnix Terv keretében közlekedési fejlesztésekre 15,7 milliárd forintot fordítunk, ehhez kapcsolódik még az M35-ös autópálya új szakasza és a reptéri út is, amely további 95 milliárd forintba kerül (M35 I. ütem + 481-es út: 29,87 milliárd Ft, M35 II. ütem: 65,38 milliárd Ft). Ebből a most bejelentett 52 csomópont átépítése bruttó 1,4 milliárd forintba kerül. A programot úgy állítottuk össze, hogy a közösségi közlekedés jelenlegi vonalrendszerét adottságnak tekintettük, mivel több milliárd forintos forrás a troli felsővezetékek átépítésére nem áll rendelkezésre.
Az átalakításokkal, a jelzőlámpa programok beállításával és a periódusidők rövidítésével elérhető, hogy a városi főbb útvonalakon átlagosan 50 százalékkal nő a csomópontok kapacitása, melynek köszönhetően jelentősen gyorsul a forgalom.
A program fontos eleme, hogy az érintett csomópontok többségében a jelenlegi 4 ciklusra beállított jelzőlámpák 3 ciklusúra módosulnak, amely több zöldidőt és dinamikusabb forgalmat eredményez.
A program jelentős előrelépést jelent a kerékpáros közlekedés terén is, hiszen a kerékpárút hálózathoz kapcsolódó csomópontok esetében biztosítjuk a biztonságos átvezetést és a program keretében 8 km új kerékpárút illetve kerékpáros övezet jön létre.
A program által érintett csomópontok:
| 1 | Wesselényi u. – Attila tér – Vágóhíd utca felüljáró | Útépítés (felüljáróra felvezető szakasz szélesítése) + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 2 | Szent Anna u. – Attila tér (+ Baross u. és Teleki u.) | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 3 | Szent Anna u. – Vígkedvű Mihály u. | forgalomtechnika |
| 4 | Szent Anna u. – Nagy Gál István u.. | forgalomtechnika |
| 5 | Szent Anna u. – Kandia u. | forgalomtechnika |
| 6 | Szent Anna u. – Sumen u. – Klaipeda u. | forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 7 | Szent Anna u. – Varga u. – Batthyány u. | forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 8 | Szent Anna u.- Jászai Mari u. – Vármegyeháza u. | forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 9 | Szent Anna u. – Piac u. – Miklós u. | Útépítés (forgalomterelő sziget építése) + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 10 | Miklós u. Iskola u. – Piac utca közötti szakasza | Útépítés (sávbővítés) + forgalomtechnika |
| 11 | Miklós u. – Iskola u. | forgalomtechnika |
| 12 | Miklós u. – Antal József u. (Nyugati kiskörút II. ütem) | forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 13 | Erzsébet u. – Szoboszlói utca – Külsővásár tér – Miklós u. (Szív utcával együtt) | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 14 | Széchenyi u. – Külsővásár tér – Nyugati u. -Szepességi u., a Külsővásártér – Arany János u. csomóponttal együtt | Útépítés (forgalomterelő sziget és jobbra kanyarodó sáv építése) + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 15 | Széchenyi u. – Antal József u. – Tisza I. u. (Nyugati kiskörút I. ütem) – Mácsai u. csomóponttal együtt | forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 16 | Széchenyi u. – Hal köz mélygarázs lejárat | forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 17 | Széchenyi u. – Kossuth u. – Piac u. | forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 18 | Kossuth u. – Sas u. | forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 19 | Kossuth u. – Újházi Ede u. és Csokonai színház gyalogátkelőhely | forgalomtechnika+jelzőlámpa programmódosítás |
| 20 | Kossuth u. – Burgundia u. – Klaipeda u. | forgalomtechnika (gyalogátkelőhely tervezett megszüntetése az engedélyköteles) + jelzőlámpa |
| 21 | Faraktár u. – Méliusz tér – Nap u. – Kossuth u. – Kossuth u. szervízút csomóponttal együtt | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 22 | Faraktár u. – Baross u. | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 23 | Faraktár u. – Hajnal u. | forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 24 | Erzsébet u. – Salétrom u. csomópont | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 25 | Erzsébet u. – Szív u. – Nyugati kiskörút csomópontjai | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 26 | Barna u. – Nyugati kiskörút | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 27 | Arany János – Nyugati kiskörút II. ütem | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 28 | Haláp u. – Sumen u. | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 29 | Attila tér – Alkotmány u. | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 30 | Wesselényi u. KELETTERV gyalogos átkelőhely | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 31 | Wesselényi u. – Irinyi u. | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 32 | István u. – Szoboszlói u. | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 33 | Gázvezeték u. – Mikepércsi u. és Gázvezeték – Keve u. | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa (Keve utcánál csak útépítés + forgalomtechnika) |
| 34 | Gázvezeték u. – Epreskert u. | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 35 | Gázvezeték u. – Öreg János u. | gyalogosátkelőhely kiépítése |
| 36 | Gázvezeték u. – Kanális u. | Útépítés + forgalomtechnika |
| 37 | Gázvezeték u. – Balaton u. | Járdaépítés + forgalomtechnika |
| 38 | Nyíl u. – Hadházi u. | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 39 | Füredi u. – Sínai u. | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 40 | Nyíl u. – Árpád tér | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 41 | Nyíl u. – Nagy Sándor J. u. | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 42 | Nyíl u. – Damjanich u. csp. | Útépítés + forgalomtechnika + jelzőlámpa |
| 43 | Füredi u. – Böszörményi u. | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 44 | Füredi u. – Dózsa Gy u. | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 45 | Füredi u. – Malompark | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 46 | Füredi u. – Egyetem stg.. | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 47 | Füredi u. -Bem tér | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 48 | Hajnal u. – Bocskai tér gyalogos átkelőhely | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 49 | Benedek tér – Bercsényi u. gyalogos átkelőhely | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 50 | Rakovszky u. Ótemető u. | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 51 | Szabó Kálmán u. – Mikepércsi u. | jelzőlámpa (programmódosítás) |
| 52 | Mikepércsi u. – Monostorpályi u. | jelzőlámpa (programmódosítás) |
További csomópont átalakítások:
| Pallagi út – Nagyerdei körút | új körforgalom épül |
| Egyetem tér | kibővül a körforgalom |
| Szabó Kálmán – Vécsey – Gizella – Galamb utca | jelzőlámpás csomópont épül |
| Bartók Béla út – Pesti utca | önálló jobbra kanyarodó sáv épül |
Kiemelt csomópontok
KÜLSŐ KÖR
01. Árpád tér
A Nyíl utca felől egy önálló balra kanyarodó sáv, valamint mellette egy egyenesen balra (így két sávból lehet balra kanyarodni), valamint a Kassai út felől az önálló jobbra sávhoz hosszított gyorsító sáv kerül.
02. Nyíl utca – Nagysándor József utca
Jelzőlámpás csomópontot építenek ki.
03. Nyíl utca – Damjanich utca
Jelzőlámpás csomópontot építenek ki.
04. Nyíl utca – Hadházi út
Jelzőlámpás csomópontot építenek ki és visszaállítják az 50 km/h sebességhatárt.
05. Füredi út – Sinai Miklós utca
Egy önálló balra kanyarodó sáv mindkét irányból a Sinai Miklós utcára, a középső sáv egyenesen és egy új sáv egyenesen és jobbra irányba mindkét oldalon.
Ezekkel a beavatkozásokkal és a jelzőlámpa programok hangolásával a közlekedési szakemberek szerint elérhető, hogy az Árpád tér és a 33-as főút felőli végpont, azaz a Szabó Lőrinc utcai kereszteződés között minimum 30 százalékkal gyorsuljon a forgalom.
06. István út – Szoboszlói út
Az István úton (a Vértesi felől) a belső sávból lehet balra, a 4-es főútra Hajdúszoboszló felé is kanyarodni.
07. Gázvezeték utca – Mikepércsi út
A Mikepércsi útról a Gázvezetékre jobbra egy kiszélesített kanyarodó sáv alakul ki, a Gázvezetékről pedig a belső sávból önállóan lehet balra kanyarodni, a külső, kiszélesített sávból pedig lehet egyenesen és jobbra menni.
A két változtatásra azért van szükség, mert egy rövid ideig – várhatóan 2017 novembere és 2018 februárja, a reptéri út és az M35-ös autópálya elkészültéig a Gázvezeték utca lehet terelőút a 47-es főút felől érkező vagy arra haladó teherforgalom számára.
BELSŐ KÖR
08, 09, 10. Egyirányúsítás
A belvárosban egyirányú lesz a Széchenyi és a Kossuth utca a Nyugati utcától a Hajnal utcáig, valamint a Szent Anna utca és a Miklós utca az Attila tértől az Erzsébet utcáig. Azért ezt az irányt javasolták a közlekedési mérnökök, mert így jobbra kis ívben kanyarodva lehet az egyirányúsítással érintett területen bármit megközelíteni, ami gyorsabb haladást eredményez, mintha balra nagy ívben is kellene engedni a forgalmat. Fontos változás, hogy az Arany János utca forgalmi rendje is változik: az Antall József utcától a Piac utca felé, míg a másik irányba a Külsővásártér felé.
11. Széchenyi utca – Nyugati utca
A Széchenyi utcáról (a Tócóskert irányából, a Mechwart középiskola oldalában) egy önálló balra, valamint a középső sávban balra egyenesen forgalmi rend alakul ki, ezzel növelve az áteresztő képességet; a Nyugati utcai gyalogátkelő megszűnik, ami szintén gyorsítja a forgalmat. A Nyugati utcáról egy önálló balra sáv, valamint a középső sávból egyenesen balra sáv alakul ki, így két sávból lehet befordulni az egyirányúvá váló Széchenyi utcára, ez szintén gyorsítja a forgalmat. A Külsővásár tér felől járdasziget és önálló jobbra kanyarodó sáv jön létre, jelzőlámpával szervezve a gyalogos forgalmat a járdaszigetre. A Széchenyi utca belvárosi szakaszáról csak buszsáv jön szembe, amelyen vagy jobbra kis ívben fordulnak, csúcsidőben óránként négyszer közlekedik egyenesen a 40-es busz, amelynek egy intelligens forgalomirányító eszköz igény esetén ad csak zöld jelzést. Ezzel lezárjuk a Széchenyi utca felől a Szepességi utcát, amely zsákutcaként a másik irányból közelíthető meg autóval, de a kerékpárosoknak megnyitjuk.
12. Széchenyi utca – Antall József utca – Tisza István utca
Három sáv megy felfelé, amelyből a belső sáv balra kanyarodó, a középső csak egyenesen, a külső buszsáv, amelyből jobbra lehet kanyarodni az Antall József utcára. Szemből csak buszsáv jön.
13. Széchenyi utca – Piac utca
A Széchenyi utca felől két sáv érkezik a Piac utcára, a belső egyenes, a külső egyenes-jobbra, a gyalogátkelőt a Kistemplom elől áthelyezik a Gambrinus köz elé, így nem torlódik fel a jobbra kanyarodók miatt a sor a Széchenyi utcán, szembe csak buszsáv van.
14. Kossuth utcáról a belső sávból lehet balra bekanyarodni a Sas utcára, onnan ki két sávon lehet a Kossuth utcára csak a Faraktár utca felé. Szemben csak busz sáv van, így a Sas utca és a Csokonai Színház közötti részen új buszmegállót alakítanak ki, ami így jelentősen közelebb lesz a Paic utcához és a Régi Városháza előtti villamosmegállóhoz. (ezzel együtt a Földhivatal és a rendőrség előtti megállók megszűnnek).
15. Kossuth utca – Burgundia utca
A Kossuth utca felől a belső sávból balra is lehet kanyarodni, a Burgundia felőli gyalogátkelő megszűnik, ami gyorsítja a forgalmat, a középső sávból egyenesen lehet közlekedni, a külső sáv buszsáv, de egy önálló, jelzőlámpával ellátott járdasziget mögül jobbra is lehet kanyarodni a Klaipeda utcára.
16. Kossuth utca – Méliusz tér
A Kossuth utcai szervízút kivezetését átalakítják, oda helyezik át a nehezen belátható gyalogátkelőt is, a Verestemplom előtt a jelenlegi két sávból négy lesz bővítéssel, egy-egy busz sáv a két szélén, közötte két haladó sáv. Megfordul a Nap utca, a Cegléd utca és a Baross utca forgalmi rendje.
17. Faraktár utca – Hajnal utca
Négy sávban végződik a Faraktár utca, a két belső balra a Rakovszky Dánile felé engedi a forgalmat, a következő egyenesen, míg a külső egyenesen és jobbra, itt közlekedik a busz is. Szemből a külső sávon lehet jobbra fordulni és ott közlekednek egyenesen tovább a buszok is. A belső két sávból pedig balra, a Hajnal utca felé lehet fordulni.
18. Szent Anna utca – Attila tér
A Teleki utcáig kétirányú a forgalom, hogy a Wesselényi lakótelepről jövő forgalmat kiengedje. A Baross utcai csomópontot felújítják, kialakítanak egy gyorsító sávot a Szent Anna utcán.
19. Szent Anna utca – Vígkedvű Mihály utca
Két sávon halad a forgalom a belváros felé, mellette parkolók, szemben egy sáv a 15-ös busznak és megszűnnek a parkolók.
20. Szent Anna utca – Sumen utca
A Kandia utcától három sáv a belváros felé, a külső egyben buszsáv, visszafelé egy busz sáv. A Szent Anna utcán a csomópont után két sávon halad a forgalom, megtartva a parkolókat mindkét oldalon.
21. Szent Anna utca – Piac utca
A kereszteződésben két sávon halad a forgalom, a belső sávból lehet balra is fordulni. A Miklós utcán három sáv nyílik, amelyből a külső buszsáv.
22. Miklós utca – Antall József utca
Három sávon halad a forgalom, a külső és a belső egyben kanyarodó sáv is jobbra, illetve balra.
23. Miklós utca – Erzsébet utca
Három sáv érkezik a csomópontba, egy jobbra kanyarodó járdaszigettel, kettő pedig egyenesen a Szoboszlói utca felé. A balra kanyarodás itt megszűnik, mint ahogy az Erzsébet utca felőli gyalogátkelő is. A Külsővásár tér felőli gyalogátkelőt megerősítik, a köztes szigetet kibővítik, így egyszerre csak a teljes útszélesség felét kell megtenni.
A belvárosi egyirányúsítás után csökken a csomópontokban a periódusidő, ezzel a szakemberek szerint átlagosan 50 százalékkal nő a kapacitás, azaz az áteresztő képességük, ezáltal a forgalom gyorsulhat.
EGYÉB VÁLTOZÁSOK
24. Egyetem tér
Kétsávos lesz a körforgalom, ezzel gyorsítják a közlekedést, valamint a Nagyerdei krt felől kialakítanak egy balra kanyarodó és egy egyenes sávot. Az Egyetem tér felől a Klinikák felé fordulóknak pedig lesz egy gyorsító sáv.
25. Pallagi út – Móricz Zsigmond krt.
Kétsávos spirális körforgalom épül, így a TEVA Gyógyszergyár, valamint a Nagyerdei körút felől érkező forgalom sokkal biztonságosabban és gyorsabban hagyhatja el a csomópontot.
26. Szabó Kálmán utca – Vécsey utca
Jelzőlámpás csomópont épül, minden irányból külön jobbra kanyarodó sávval, így lesz beláthatóbb és biztonságosabb a közlekedés.
27. Bartók Béla út
Egy új külső, jobbra kanyarodó sávot alakítanak ki, hogy a forgalom ne torlódjon vissza a Pesti utcai kereszteződésben egészen a körforgalomig. A beavatkozás fakivágással jár, de csak a belső fasorban, a külső megmarad.










Hozzászólások