Öt év alatt ötödével nőtt a hallgatói létszám a Debreceni Egyetem Műszaki Karán– olvasható az unideb.hu-n. A rohamos gyarapodás oka a portál szerint a folyamatosan megújuló, gyakorlatorientált képzési kínálat, a bővülő céges kapcsolatok, és a garantált szakmai előmenetel lehet.
A nagy népszerűségnek örvendő Műszaki Karon alap-, mester- és osztatlan tanárképzési szakokon sajátíthatják el a hallgatók a klasszikus mérnöki tudományokat. Alapképzésben építész-, építő- (magyar és angol nyelven is), gépész-, környezet-, mechatronikai- és repülőmérnöki (azaz hivatásos pilóta), valamint műszaki menedzser szakot kínál a jelentkezőknek az intézmény, 2020 szeptemberében pedig elindult a járműmérnök szak is.
Ez utóbbi létrejöttét a Debrecenben a meglévő – Intertanker, Debreceni Közlekedési Vállalat, Schaeffler – cégek mellett az újonnan idetelepülő ipari nagyvállalatok, köztük a BMW, valamint a Debrecenben jelenlévő márkakereskedések is indokolták, hiszen egyre nagyobb szükség van a jól képzett, járműmérnök végzettségű szakemberekre is. Ezen a szakon egyébként újdonság, hogy 2021-ben már légijárművek specializációra is lehet jelentkezni
emelte ki Husi Géza dékán.
Hozzátette: A Műszaki Karon 9 szakon kínálnak mesterképzést, amelyek elvégzésével Debrecenben, illetve a Debrecen környéki cégeknél munkát találhatnak mindazok, akik diplomát szereznek. Természetesen lehetne bővíteni a kínálatot, lehetne újabb szakokat indítani, de a régióban nem igazán van szükség bányamérnöki, vagy hajózási területen végzett mérnökökre- magyarázta a dékán.
Az itt szerzett diplomával nagyon sok betölthető munkahely elvárásainak lehet eleget tenni. Az elmúlt években a kar vezetése elérte, hogy valamennyi műszaki alapképzési szakról legalább egy, Debrecenben tanulható mesterszakra lehessen jelentkezni. A műszaki menedzser mesterszak pedig valamennyi műszaki képzési területről vesz fel hallgatókat.
Aki most felvételizik, az már bízhat abban, hogy a mesterszakot követően a kar saját doktori iskolájában folytathatja tanulmányait
emelte ki Husi Géza arra vonatkozóan, hogy jelenleg is zajlik az munka, amely előkészíti a doktori képzés kiegészítését egy új, kifejezetten a Műszaki Karra épülő programmal.
Pedagógusoknak is:
A Műszaki Kar kínálatának része az osztatlan tanárképzés is, amelyre nem csak azok jelentkezhetnek, akik végzés után középiskolai oktatóként szeretnének elhelyezkedni, emellett másoddiplomát is szerezhetnek a ma már középfokú oktatásban műszaki területen dolgozó pedagógusok is.
A Műszaki Kar nemzetközi ismertségét mutatja, hogy az itt tanuló külföldi hallgatók száma csaknem 800 fő. Az angol nyelvű alapképzésben a legnépszerűbb az országban egyedülálló mechatronikai mérnök, mesterképzésben pedig a műszaki menedzser szak. A közeljövőben a kar tervezi elindítani angol nyelven a járműmérnöki képzésüket is, ami szintén jelentős érdeklődésre tart majd számot. Emellett a járműmérnök, járműgyártás és gépjármű specializáció mellé szintén helyi kérésre indítják, ugyancsak szeptembertől a légi jármű specializációt is – sorolta az újdonságokat Husi Géza. A képzéshez biztosított a karon a megfelelő mennyiségű és minőségű oktatási segédeszköz, informatikai háttér. A legfontosabb eszközök – amelyek például a számítógépes tervezéshez szükségesek – napi, magas szintű állapotban vannak, amelyek az elkövetkező öt évben biztosítják a megfelelő színvonalat. A folyamatosan növekvő hallgatói létszám miatt azonban mennyiségi problémáik azért akadnak, de mindenki a tantárgyai keretében magas színvonalú tervező számítógépeket tud használni a dékán szerint.
– Az infrastruktúrába az épületellátottság is beletartozik, ezért a várható növekvő létszám és az új szakok indítása miatt hamarosan bővül a kar épületállománya. A Virág utcán készül egy új szárny, ennek tervezési fázisa a napokban zárul, az egyetem pedig beadhatja az építési engedély kérelmét. A beruházás kormányzati támogatással valósul meg, emellett az egyetemi Ipari Parkban a járműképzésnek építünk egy járműipari kutatócentrumot, jól felszerelt laboratóriumokkal, gyakorló- és oktatóhelyekkel
A tervezési folyamat december 31-ig tart majd. A Műszaki Kar – a gyakorlatorientált képzést, valamint a végzés utáni elhelyezkedés esélyének növelése érdekében – folyamatosan bővíti ipari kapcsolatait is. Ez csaknem 30 debreceni céget, a nyári gyakorlatok helyszíneit figyelembe véve pedig összességében mintegy 100 vállalatot jelent.
Tévhit, de sokakat elijeszthet a műszaki pálya választásától az az elterjedt nézet, miszerint képtelenség 7 félév alatt megszerezni a diplomát, hogy a Műszaki Karra jelentkezők 1/3-a nem végez időben. Ennek oka nem az ismeretanyag elsajátíthatatlansága, nem a megtanulhatatlanság, hanem az állhatatosság kérdése a dékán szerint. Ahhoz, hogy valaki időben megszerezze a diplomáját, folyamatos és kitartó munka szükséges.
Munka és szórakozás:
Természetesen a Műszaki Kar hallgatói előtt is nyitott a lehetőség, hogy részt vegyenek a város és az egyetem nyújtotta kulturális eseményeken, vagy akár sportoljanak a DEAC szakosztályaiban. Emellett színesíti a diákéletet több olyan, csak a Műszaki Karra jellemző program, mint az évente megrendezett hagyományos disznóölés és a töretlen népszerűségnek örvendő Műszaki Sörsátor.
A kar munkáját az egyetem vezetésében műszaki fejlesztésért felelős rektorhelyettes támogatja Ailer Piroska személyében, aki egyben oktatója is a Műszaki Karnak. Együttműködik a kari vezetéssel a magyar és angol Hallgatói Önkormányzat, így a diákok igényeinek megfelelően lehet változtatásokat bevezetni többek között a kollégiumi, vagy akár a menzai szolgáltatásokban.
Hozzászólások