Megkezdődött az autóbuszgyártó üzem és Fejlesztési – Oktatási Központ építése Debrecenben.
Az ITK Holding Zrt. autóbuszgyártással kapcsolatban hosszú együttműködést követően először szándéknyilatkozatot írt alá az EvoBus Hungária Kft-vel (Daimler Buses magyarországi vezérképviselet), majd ezt követően leányvállalata, az Inter Tractions Electric Kft. további számos szerződést kötött annak érdekében, hogy a Daimler Buses cégcsoporthoz tartozó EvoBus GmbH által gyártott Mercedes Benz járóképes alvázakra saját fejlesztésű autóbuszokat tervezzen és gyártson.
A beruházás két ütemből áll, amelyből az első egy fejlesztési és oktatási központ létrehozásáról szól. Ennek a kivitelezése indult el most. Az 1300 négyzetméter alapterületű, acélszerkezetes üzem két célt szolgál: egyrészt itt fejlesztik ki az autóbuszok prototípusait, másrészt a Debreceni Egyetemmel és a Debreceni Szakképzési Centrummal együttműködve – duális rendszerű képzés keretében – itt tanulhatnak majd azok a szakmunkások, mérnökök, akik később munkavállalói lehetnek a cégnek. A központot az ITK cégcsoport megbízásából a debreceni székhelyű Társ 95’ Kft. építi fel öt hónap alatt, így ősszel már megkezdődhet a munka a létesítményben.
A második ütemben jövőre készül el a buszgyár a Debreceni Nemzetközi Repülőtér melletti úgynevezett Déli gazdasági övezetben – ennek az övezetnek az infrastrukturális kiépítésére Debrecen a Modern Városok Programban 4,5 milliárd forintos kormányzati támogatást kapott.
A tervek szerint már idén ősszel rendelkezni fog az autóbusz prototípusa a sorozatgyártáshoz szükséges típusbizonyítvánnyal. Még ebben az évben elkészülnek az első autóbuszok az új debreceni üzemben, ahol idővel három műszakban évente 250-300 db autóbuszt gyárthatnak. Az itt dolgozók száma száz fő lesz, toborzásuk már megkezdődött.
A reptér melletti gyárban egy műszakban 300 db, három műszakban pedig körülbelül évi 700-800 db, a két üzemrészen pedig évi 1000 db autóbusz készülhet majd. Az ITK cégcsoport a járműfejlesztésre és a gyártási infrastruktúra bővítésére 70 millió eurót kíván fordítani Debrecenben.
A beruházást – az ITK Holding és az EvoBus együttműködését – a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) segíti.
Az ITK cégcsoport (Inter Tan-Ker Zrt.) 2009 óta van jelen Debrecenben, amikor a Debreceni Közlekedési Vállalattal (DKV Zrt) közösen vették át a helyi buszközlekedést a korábbi szolgáltatótól, a Hajdú Volán Zrt-től.
A magyar buszgyártásról
Az 1980-as években a magyar buszgyártás igazi sikerágazat volt, az IKARUS 200-as termékcsaládból évente 13 ezer darabot gyártottak. Mára az éves termelés néhány száz darabra zuhant vissza. A cél az, hogy a buszgyártás újra az egyik sikerágazattá váljon nemcsak a hazai, hanem az exportpiacainkon is. Ennek feltétele, hogy az innovatív technológiákat a szakképzésbe tudjuk integrálni, és a megfelelően képzett munkaerőre és szakembergárdára építve fejlesszék a jövő autóbuszait. Mindezeket figyelembe véve Debrecen hatalmas potenciált jelenthet az autóbuszgyártás számára.
Kelet-Magyarország, illetve Debrecen kimaradt a korábbi járműipari gyártási tevékenységekből, így ebben a régióban komoly munkaerő potenciál jelentkezik, ami nagyban segíthet itt tartani és ide csábítani a járműgyártás iránt érdeklődő fiatalokat.
A debreceni képzési struktúra kifejezetten elősegíti a fejlesztéseket: a közép- és felsőoktatásban is egyre nagyobb hangsúlyt kap a gépipari és a mérnöki képzés, kihasználva a duális oktatás előnyeit. Egyre több nemzetközi nagyvállalat lát fantáziát a debreceni telephely létesítésében, közülük már néhányan cselekedtek is: több gépipari beruházást is bejelentettek már az elmúlt másfél évben.
(Fotó: hajdupress.hu, Bakos Attila)
Hozzászólások