Február 27-ig nyújthatják be pályázatukat a fiatal, tehetséges kutatók a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Lendület Programjára – írja az MTI.
A közlemény szerint a program 2026. évi pályázati felhívására az új, önálló kutatócsoportot alapítani kívánó fiatal kutatók pályázatait várja az akadémia. A Lendület Program több mint másfél évtizede a kiválóság támogatására irányul. Célja, hogy a befogadó kutatóhelyeken áttörő eredményeket ígérő kutatásokat végző kutatócsoportok számára biztosítson forrást – emelték ki.
A program keretében a korábbi évektől eltérően 2026-ban csak egy kategóriában lehet pályázni: azok a 40 év alatti kutatók nyújthatnak be pályázatot, akik PhD-fokozatukat 2016. január 1. és 2022. december 31. között szerezték meg, már sikerrel indultak rangos hazai- vagy nemzetközi pályázatokon, és csoportvezetőként még nem részesültek Lendület-támogatásban.
Azok a fiatal kutatók is beadhatják pályázatukat ebben a kategóriában, akik az Európai Kutatási Tanács (ERC) valamelyik kiválósági pályázatára 2023. január 1. után beadott pályázatukkal eljutottak az értékelés második fordulójáig, de nem részesültek támogatásban, és ugyancsak megfelelnek a korhatárt és a PhD-fokozatot érintő feltételnek. A gyermekek után továbbra is igényelhető korkedvezmény – hangsúlyozzák.
A megpályázható támogatás maximális összege átlagosan évi 60 millió forint. A kiírás szerint új Lendület-kutatócsoportok támogatására 800 milliárd forint fordítható, amelyből várhatóan 12-14 Lendület-kutatócsoport indítására van lehetőség 2026. szeptember 1. és 2026. december 1. közötti kezdési idővel. A teljes támogatási időszak minimum 3, illetve maximum 5 év lehet.
A megkötések között szerepel, hogy a nyertes pályázóknak vállalniuk kell, hogy a Lendület-támogatásuk futamideje alatt életvitelszerűen Magyarországon tartózkodnak. A pályázatot benyújtó kutatóknak kötelezően MTMT-azonosítóval (Magyar Tudományos Művek Tára) kell rendelkezniük naprakész adatokkal – írják.
A pályázat részletei a Lendület Program 2026. évi pályázati felhívásában olvashatók az MTA honlapján.










Hozzászólások